MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
14. april 2016
2016-1799
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 22. marts 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Nikolaj Amstrup (ALT).
Spørgsmål nr. 409:
Den nye Storstrømsbro og Femern Bælt-forbindelsen vil begge give både store
positive effekter og store udfordringer lokalt i Lolland-Falster-området. På den
baggrund og som opfølgning på samrådet om Storstrømsbroen den 17. marts
2016 bedes ministeren give sin vurdering af følgende:
– Hvordan imødekommes den efterspørgsel, der vil komme på både uddannel-
se og arbejdskraft på fornuftig vis, samtidig med at vi skaber de bedst mulige
udviklingsmulighed for Lolland-Falster parallelt?
– Anlægsarbejdet med Storstrømsbroen er blevet udskudt med forventet fær-
diggørelse i 2024, hvilket vil resultere i to store parallelle byggeprojekter i
samme område. Vil både den uddannelsesmæssige og arbejdskraftmæssige
udfordring i forhold til de to anlægsprojekter ikke kunne løses på en – for Lol-
land-Falster – klogere måde, hvis Storstrømsbroen blev igangsat tidligere? Her
tænkes på, at der kunne være et stort sammenfald i de krævede kvalifikationer
for de to byggeprojekter; at uddannelserne kunne tages fordelt over længere tid
og dermed med bedre udnyttelse af ressourcerne; at pendling og generel trans-
port til Femern Bælt-forbindelsen vil lettes betydeligt med færdiggørelsen af en
ny Storstrømsbro; og at den uddannede arbejdskraft med bopæl i lokalområdet
vil være sikret arbejde over en længere periode.
– Hvad er ministerens syn på, at dette alt i alt peger på, at en større forskyd-
ning af de to anlægsprojekter vil give en mere bæredygtig og sammenhængende
udvikling i Lolland-Falster-området?
Svar:
Samtidig med at vi i løbet af de kommende år står over for at kunne sætte gang
i anlægsarbejderne på den nye Storstrømsbro og sænketunnelen under Femern
Bælt er der en nedgang i porteføljen af anlægsaktiviteter på transportområdet.
De nævnte anlægsprojekter vil dermed være attraktive for bygge- og anlægs-
branchen.
Det er entreprenørkonsortierne, der forestår rekruttering af medarbejdere og
eventuelle underleverandører, der skal medvirke i anlægsarbejderne. Det gæl-