Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1620867_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
14. april 2016
2016-1799
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 22. marts 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Nikolaj Amstrup (ALT).
Spørgsmål nr. 409:
Den nye Storstrømsbro og Femern Bælt-forbindelsen vil begge give både store
positive effekter og store udfordringer lokalt i Lolland-Falster-området. På den
baggrund og som opfølgning på samrådet om Storstrømsbroen den 17. marts
2016 bedes ministeren give sin vurdering af følgende:
– Hvordan imødekommes den efterspørgsel, der vil komme på både uddannel-
se og arbejdskraft på fornuftig vis, samtidig med at vi skaber de bedst mulige
udviklingsmulighed for Lolland-Falster parallelt?
– Anlægsarbejdet med Storstrømsbroen er blevet udskudt med forventet fær-
diggørelse i 2024, hvilket vil resultere i to store parallelle byggeprojekter i
samme område. Vil både den uddannelsesmæssige og arbejdskraftmæssige
udfordring i forhold til de to anlægsprojekter ikke kunne løses på en – for Lol-
land-Falster – klogere måde, hvis Storstrømsbroen blev igangsat tidligere? Her
tænkes på, at der kunne være et stort sammenfald i de krævede kvalifikationer
for de to byggeprojekter; at uddannelserne kunne tages fordelt over længere tid
og dermed med bedre udnyttelse af ressourcerne; at pendling og generel trans-
port til Femern Bælt-forbindelsen vil lettes betydeligt med færdiggørelsen af en
ny Storstrømsbro; og at den uddannede arbejdskraft med bopæl i lokalområdet
vil være sikret arbejde over en længere periode.
– Hvad er ministerens syn på, at dette alt i alt peger på, at en større forskyd-
ning af de to anlægsprojekter vil give en mere bæredygtig og sammenhængende
udvikling i Lolland-Falster-området?
Svar:
Samtidig med at vi i løbet af de kommende år står over for at kunne sætte gang
i anlægsarbejderne på den nye Storstrømsbro og sænketunnelen under Femern
Bælt er der en nedgang i porteføljen af anlægsaktiviteter på transportområdet.
De nævnte anlægsprojekter vil dermed være attraktive for bygge- og anlægs-
branchen.
Det er entreprenørkonsortierne, der forestår rekruttering af medarbejdere og
eventuelle underleverandører, der skal medvirke i anlægsarbejderne. Det gæl-
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 409: Spm. om udfordringer lokalt i Lolland-Falster-området, til transport- og bygningsministeren
1620867_0002.png
der såvel de entreprenørkonsortier, som Femern A/S har udpeget til at forestå
de fire store anlægsentrepriser på sænketunnelen under Femern Bælt, som de
entreprenørkonsortier, som Vejdirektoratet har prækvalificeret til at afgive
tilbud på anlægsentreprisen på Storstrømsbroen.
På baggrund af den nuværende tidsplan for sænketunnelprojektet under Fe-
mern Bælt vil der være et tidsmæssigt sammenfald med Storstrømsbroprojek-
tet, uanset om der eventuelt skulle blive tale om at fremrykke sidstnævnte.
På baggrund af oplysninger fra Slesvig-Holstens transportminister, Reinhard
Meyer, forventes en tysk myndighedsgodkendelse af sænketunnelen under Fe-
mern Bælt at foreligge i 2017. Reinhard Meyer forventer, at godkendelsen bli-
ver indbragt for den tyske Forbundsforvaltningsdomstol, og at det vil have op-
sættende virkning på igangsætning af anlægsarbejdet med sænketunnelen. Idet
domstolsprocessen forventes at have en varighed af omkring to år, vil anlægs-
arbejdet på sænketunnelen dermed kunne påbegyndes i slutningen af 2019
eller begyndelsen af 2020.
Det fremgår af aftale om finansloven for 2016, at regeringen vil fremlægge kon-
krete forslag til tilpasninger på investeringsområdet, som drøftes med partier-
ne bag aftalen om finansloven for 2016 og i relevante forligskredse med henblik
på, at de offentlige investeringer i 2017-2019 nedbringes til de forudsatte ni-
veauer i de pågældende år. I den forbindelse vil aftaleparterne være særligt
opmærksomme på forholdene og udfordringen omkring udskydelsen af den
nye Storstrømsbro fra 2021 til 2024.
Jeg forventer ikke, at færdiggørelsen har Storstrømsbroen vil have indflydelse
på transporten af medarbejdere eller leverancer til Femern Bælt-forbindelsen,
idet motorvejen forløber ad Farøbroerne, og den eksisterende Storstrømsbro
betjener persontogstrafikken til/fra Lolland-Falster.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt