MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. april 2016
[j.nr.]
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 22. marts 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 400:
Hvad er ministerens kommentar til artiklen ”984 af Movias busser overskrider
stadig EU-standard for luftforurening” på Ingeniørens hjemmeside den 16.
marts 2016, og hvilke initiativer påtænker regeringen at gennemføre for at
bringe busparken i de danske trafikselskaber i overensstemmelse med gængs
EUstandard?
Svar:
Jeg har spurgt Movia, der har oplyst følgende:
”Alle Movias busser overholder EUs regler for luftforurening. Reglerne for bus-
ser og øvrige tunge køretøjer tager afsæt i Euro-normerne, som sætter grænse-
værdier for NOx, partikler, kulilte og kulbrinte. I relation til tunge køretøjer er
det alene motoren, som måles i forhold til grænseværdierne. Dette sker i en
prøvebænk, før motoren installeres i bussen.
Aktuelt er kravet fra EU, at alle nye busser skal overholde Euro 6 normen, dvs.,
at motoren i prøvebænken skal overholde den norm. Brugte busser er vurderet
efter de regler og Euro-normer, der gjaldt på tidspunktet for bussernes indfør-
sel. Kravet om Euro 6 gælder således alene nye busser, men brugte busser
overholder også loven og EU-standarderne.”
Jeg kan henholde mig til ovenstående.
Jeg skal endvidere henvise til miljø- og fødevareministerens svar på TRU
spørgsmål nr. 401.
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt