Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1614624_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 19
Talepapir - besvarelse af samrådsspørgsmål AF-AJ og
AK-AO om Storstrømsbroen
Samråds-
spørgsmål AK
stillet til
finansministeren
Samrådsspørgsmål AK
Ministeren bedes redegøre for
regeringens økonomiske dispositioner i
forhold til opførsel af en ny
Storstrømsbro.
[Det er aftalt mellem FM og TRM, at
finansministeren besvarer
samrådsspørgsmål AK først og herefter
henviser til transport- og
bygningsministeren.]
Samråds-
spørgsmål AF-AJ
stillet til
transport- og
bygnings-
ministeren
Samrådsspørgsmål AF
Ministeren bedes redegøre for
Storstrømsbroens tekniske tilstand,
herunder restlevetid og behov for
vedligeholdelse, reparationer og
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 399: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet d. 17/3-16 om Storstrømsbroen, til transport- og bygningsministeren
1614624_0002.png
Side 2 af 19
renoveringer i forhold til at forlænge
broens levetid.
Samrådsspørgsmål AG
Ministeren bedes redegøre for
regeringens planer i forhold til
byggeopstart og ibrugtagning af en ny
Storstrømsbro.
Samrådsspørgsmål AH
Ministeren bedes redegøre for, hvilke
konsekvenser det vil få for hhv.
cyklister, togpassagerer, bilister og
godstransporten, hvis der indføres
restriktioner på brugen af
Storstrømsbroen.
Samrådsspørgsmål AI
Ministeren bedes redegøre for, hvilke
konsekvenser det vil få for hhv.
cyklister, togpassagerer, bilister og
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 399: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet d. 17/3-16 om Storstrømsbroen, til transport- og bygningsministeren
1614624_0003.png
Side 3 af 19
godstransporten, hvis der indføres
restriktioner på brugen af
Storstrømsbroen.
Samrådsspørgsmål AJ
Mener ministeren, at en klar tidsplan og
prioritering af en ny Storstrømsbro vil
have en positiv effekt i forhold til
realiseringen af en Femern Bælt-
forbindelse?
Samråds-
spørgsmål AL-AO
stillet til
finansministeren.
Besvares af
transport- og
bygnings-
ministeren.
Samrådsspørgsmål AL
Mener ministeren, at der er god
samfundsøkonomi i at udskyde en
presserende og uomgængelig
renovering af Storstrømsbroen, hvis
udskydelsen blot betyder dyre
reparationer, vedligeholdelse,
forsinkelser, nødberedskaber m.v.?
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 399: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet d. 17/3-16 om Storstrømsbroen, til transport- og bygningsministeren
1614624_0004.png
Side 4 af 19
Samrådsspørgsmål AM
Ministeren bedes redegøre for, hvad
Lolland-Falster går glip af i forhold til
vækst og jobskabelse ved at byggeriet af
en ny Storstrømsbro udskydes.
Samrådsspørgsmål AN
Ministeren bedes redegøre for, hvilke
økonomiske konsekvenser det vil få for
Lolland-Falster, hvis pendlere, gods og
turisme rammes af restriktioner på
brugen af Storstrømsbroen.
Samrådsspørgsmål AO
Ministeren har tidligere skabt tvivl om
opbakningen til en Femern Bælt-
forbindelse. Vil ministeren redegøre for
regeringens holdning til en Femern
Bælt-forbindelse?
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 399: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet d. 17/3-16 om Storstrømsbroen, til transport- og bygningsministeren
1614624_0005.png
Side 5 af 19
Indledning
Tak for de mange spørgsmål om
Storstrømsbroen, som jeg vil besvare
samlet.
Spørgsmål AF
Jeg er i spørgsmål AF blevet bedt om at
redegøre for Storstrømsbroens tekniske
tilstand.
Vejdirektoratet har oplyst, at
Storstrømsbroens stålkonstruktioner har
været løbende vedligeholdt frem til den
politiske beslutning om at bygge en ny
bro og efterfølgende rive den
eksisterende ned.
Siden denne beslutning har den
eksisterende bro været vedligeholdt
mindst muligt i forhold til, at
sikkerheden stadig er tilstrækkelig god –
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 399: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet d. 17/3-16 om Storstrømsbroen, til transport- og bygningsministeren
1614624_0006.png
Side 6 af 19
broen vedligeholdes altså efter en
strategi om såkaldt ”kontrolleret
forfald”.
Der har således ikke i perioden, fra
beslutningen om at etablere en ny bro
blev truffet, været gennemført løbende
vedligehold i form af bl.a.
overfladebehandling af
stålkonstruktionen.
Dog gennemføres der nødvendige
reparationer på udvalgte dele af
betonkonstruktionerne, da selve
vejkassen og cykelstien af beton er i
dårligst forfatning.
Banedanmark og Vejdirektoratet
anvender årligt 10-15 mio. kr. i alt inden
for deres nuværende bevillinger til drift
og vedligeholdelse af broen.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 399: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet d. 17/3-16 om Storstrømsbroen, til transport- og bygningsministeren
1614624_0007.png
Side 7 af 19
Hvis denne strategi fortsættes, har
Vejdirektoratet oplyst, at de vurderer, at
broen kan holde uden væsentlige
meromkostninger frem til 2024.
Hvis broen skal levetidsforlænges i en
længere periode efter 2024, vil den
løbende vedligeholdelse skulle
genoptages hurtigst muligt.
Vejdirektoratet vurderer, at broen ville
kunne levetidsforlænges frem mod
2030, hvis der udføres udskiftning af
fortov/cykelsti, foretages
nødreparationer på kørebanen samt sker
en genoptagning af overfladebehandling
af stålkonstruktionerne.
Skulle broen levetidsforlænges i en
endnu længere periode, ville det kræve
en mere omfattende renovering med en
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 399: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet d. 17/3-16 om Storstrømsbroen, til transport- og bygningsministeren
1614624_0008.png
Side 8 af 19
hovedistandsættelse af hoved-
konstruktionen, kørebane og cykelsti.
Jeg synes, at det rent økonomisk er
fornuftigt at bruge så få midler som
muligt på vedligehold af broen, når vi nu
har besluttet og afsat penge til at bygge
en ny bro og rive den gamle ned.
Spørgsmål AG
Jeg er i samrådsspørgsmål AG blevet
bedt om at redegøre for regeringens
planer i forhold til byggeopstart og
ibrugtagning af en ny Storstrømsbro.
Der er i regi af Infrastrukturfonden (V,
DF, LA, K, S, R og SF) i marts 2013
indgået aftale om bl.a. en ny
Storstrømsbro. Som led i aftalen afsatte
parterne ca. 4,2 mia. kr. til en ny
kombineret vej- og dobbeltsporet
jernbanebro med cykel- og gangsti over
Storstrømmen.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 399: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet d. 17/3-16 om Storstrømsbroen, til transport- og bygningsministeren
1614624_0009.png
Side 9 af 19
Det var oprindeligt forudsat, at den nye
Storstrømsbro skulle åbne i 2021, hvilket
indtil primo 2015 også var det
forventede åbningsår for Femern Bælt-
forbindelsen.
I lyset af, at de tyske jernbaneanlæg i
foråret 2015 blev forsinket og nu først
forventes at åbne tidligst i 2024, blev der
i anlægsloven for Storstrømsbroen, der
blev fremsat af den daværende SR-
regering, åbnet op for senere
færdiggørelse af broen end 2021. Også
det tekniske finanslovsforslag for 2016,
som regeringen overtog fra den tidligere
regering og som blev fremsat ultimo
august 2015, afspejlede, at den tidligere
regering lagde op til en senere
færdiggørelse end 2021.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 399: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet d. 17/3-16 om Storstrømsbroen, til transport- og bygningsministeren
1614624_0010.png
Side 10 af 19
I finansloven for 2016 forudsættes stadig
et senere færdiggørelsestidspunkt.
Det fremgår dog af aftale om finansloven
for 2016, at regeringen senest i 2016 vil
fremlægge konkrete forslag til
tilpasninger på investeringsområdet,
som drøftes med partierne bag aftalen
om finansloven for 2016 og i relevante
forligskredse med henblik på, at de
offentlige investeringer i 2017-2019
nedbringes til de forudsatte niveauer i de
pågældende år. I den forbindelse vil
aftaleparterne være særligt
opmærksomme på forholdene og
udfordringen omkring udskydelsen af
den nye Storstrømsbro fra 2021 til 2024.
Med andre ord: Både parterne bag
finansloven og parterne i den grønne
forligskreds vil blive inddraget, når der
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 399: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet d. 17/3-16 om Storstrømsbroen, til transport- og bygningsministeren
1614624_0011.png
Side 11 af 19
skal tages stilling til den nye bros
færdiggørelsestidspunkt.
Spørgsmål AH
I samrådsspørgsmål AH ønskes
redegjort for, hvilke konsekvenser det vil
få for trafikanterne, hvis der indføres
restriktioner på brugen af
Storstrømsbroen.
Indledningsvist kan jeg orientere om, at
der faktisk allerede er indført trafikale
restriktioner på broen for at bevare
broen længst muligt. Der blev i 2002
indført hastighedsbegrænsning for
køretøjer på 70 km/t, og i 2011 blev
hastighedsbegrænsningen sat ned til 50
km/t for køretøjer. Samme år blev der
indført vægt- og hastighedsbegrænsning
for banetrafik og allerede tilbage i 1986
blev der indført en vægtbegrænsning på
10 tons for tunge køretøjer.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 399: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet d. 17/3-16 om Storstrømsbroen, til transport- og bygningsministeren
1614624_0012.png
Side 12 af 19
Som tidligere nævnt er det
Vejdirektoratets og Banedanmarks
vurdering, at broen kan holde til 2024
med de nuværende restriktioner, både
kørebanen og jernbanen.
Det kan dog ikke udelukkes, at der vil
skulle indføres restriktioner for brug af
cykelsti/fortov frem mod 2024, grundet
broens tilstand.
Hvis dette bliver tilfældet, vil der skulle
findes en løsning, hvor cyklister, gående
og motorkøretøjer skal deles om det
nuværende vejareal, eller finde andre
løsninger som sikrer muligheden for at
gående, cyklister og knallerter kan
komme over Storstrømmen. Dette kan
f.eks. være busser, der transporterer
cykler over broen.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 399: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet d. 17/3-16 om Storstrømsbroen, til transport- og bygningsministeren
1614624_0013.png
Side 13 af 19
Såfremt det mod forventning skulle blive
nødvendigt med yderligere restriktioner,
vil det naturligt nok få konsekvenser for
trafikanterne.
Konsekvenserne afhænger selvsagt helt
af graden af restriktioner, men i og med
at udgangspunktet er, at der ikke
forventes indført restriktioner, synes jeg,
at det er for tidligt at tage stilling til det i
dag. Vejdirektoratet vurderer løbende
broens tilstand, og hvis det skulle vise
sig at blive nødvendigt med
restriktioner, vil der blive taget stilling til
det.
Spørgsmål AI
I sammenhæng med det foregående
spørgsmål er jeg i samrådsspørgsmål AI
blevet bedt om at redegøre for, om jeg
kan garantere, at der iværksættes et
nødberedskab for trafikanter mv., hvis
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 399: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet d. 17/3-16 om Storstrømsbroen, til transport- og bygningsministeren
1614624_0014.png
Side 14 af 19
der indføres restriktioner på
Storstrømsbroen.
Det er svært at tage forskud på, hvilket
nødberedskab der skal iværksættes, når
det ikke vides, hvilke restriktioner der
eventuelt kan blive tale om.
Som sagt mener jeg, at det er for tidligt
at tage stilling til, da udgangspunktet er,
at det ikke bliver nødvendigt med
restriktioner.
Spørgsmål AJ
I samrådsspørgsmål AJ er jeg blevet
bedt om at redegøre for min holdning til,
om en klar tidsplan og prioritering af en
ny Storstrømsbro vil have en positiv
effekt i forhold til realiseringen af en
Femern Bælt-forbindelse.
En ny Storstrømsbro er som
udgangspunkt nødvendig i sig selv, da
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 399: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet d. 17/3-16 om Storstrømsbroen, til transport- og bygningsministeren
1614624_0015.png
Side 15 af 19
den eksisterende bro som tidligere
nævnt ikke uden væsentlige
investeringer kan holde i lang tid.
Den nye bro med en dobbeltsporet
jernbane giver samtidig mulighed for at
fremtidssikre jernbanedriften.
Jeg mener ikke at tidsplanen for
Storstrømsbroen, hvor vi jo under alle
omstændigheder vil have en ny bro klar i
god tid inden Femern Bælt-forbindelsen
åbner, har nogen sammenhæng med
eller vil have en positiv effekt i forhold til
realiseringen af en Femern Bælt-
forbindelsen.
Spørgsmål AO
I samrådsspørgsmål AO spørges der til
regeringens holdning til Femern Bælt-
forbindelsen.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 399: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet d. 17/3-16 om Storstrømsbroen, til transport- og bygningsministeren
1614624_0016.png
Side 16 af 19
Regeringen bakker selvfølgelig op om
den dansk-tyske traktat. Venstre har i
alle årene været en del af forligskredsen
bag Femern Bælt-forbindelsen og har
stemt for anlægsloven om Femern Bælt-
forbindelsen.
Så sent som den 4. marts indgik vi som
bekendt en politisk aftale - med
deltagelse af Socialdemokraterne -, om
det videre forløb for Femern Bælt-
forbindelsen.
Spørgsmål stillet til
finansministeren
Spørgsmål AK
[Samrådsspørgsmål AK er besvaret i
starten af samrådet af finansministeren.]
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 399: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet d. 17/3-16 om Storstrømsbroen, til transport- og bygningsministeren
1614624_0017.png
Side 17 af 19
Spørgsmål AL
I samrådsspørgsmål AL ønskes redegjort
for, om der er god samfundsøkonomi i at
udskyde renovering af Storstrømsbroen,
hvis udskydelsen blot betyder dyre
reparationer m.v.
Vejdirektoratet vurderer som sagt, at
den eksisterende bro kan holde til 2024
uden væsentlige meromkostninger.
Derfor er der slet ikke tale om dyre
reparationer, vedligehold m.m. og derfor
mener jeg heller ikke, at det er relevant
at forholde sig hertil.
Spørgsmål AM
I samrådsspørgsmål AM ønskes
redegjort for, hvad Lolland-Falster går
glip af i forhold til vækst og jobskabelse
ved, at byggeriet af en ny Storstrømsbro
udskydes.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 399: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet d. 17/3-16 om Storstrømsbroen, til transport- og bygningsministeren
1614624_0018.png
Side 18 af 19
En udskydelse af
færdiggørelsestidspunktet for en ny
Storstrømsbro fra 2021 til 2024 betyder
alt andet lige, at den
beskæftigelsesmæssige effekt, vækst
m.m. som følge af en ny bro indtræder 3
år efter den oprindelige plan.
Spørgsmål AN
I samrådsspørgsmål AN ønskes
redegjort for, hvilke økonomiske
konsekvenser det vil få for Lolland-
Falster, hvis pendlere, gods og turisme
rammes af restriktioner på brugen af
Storstrømsbroen.
Det er svært at redegøre for de
økonomiske konsekvenser for Lolland-
Falster, når det ikke er klart hvilke
restriktioner, der bliver tale om – om
nogen. Som udgangspunkt er
forventningen, at broen kan holdes
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 399: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet d. 17/3-16 om Storstrømsbroen, til transport- og bygningsministeren
1614624_0019.png
Side 19 af 19
farbar med de nuværende restriktioner
frem til 2024, men det kan som nævnt
ikke udelukkes, at der bliver indført
restriktioner for gang- og cykeltrafikken
sidst i perioden på grund af cykelstiens
dårlige tilstand.