Samrådsspørgsmål AK (Storstrømsbro)
21. marts 2016
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for regeringens økonomiske dispositioner i
forhold til opførsel af en ny Storstrømsbro.
Svar
Det talte ord gælder.
Tak for invitationen til samråd.
Transportministeren og jeg har delt de stillede spørgsmål mellem
os, så de afspejler vores arbejdsdeling som ministre.
Jeg vil indlede med at redegøre for regeringens økonomiske di-
spositioner i forhold til opførelse af en ny Storstrømsbro. Deref-
ter vil transportministeren besvare de øvrige spørgsmål.
Til sidst har vi tid til at besvare de spørgsmål, som I måtte have.
***
Den nuværende Storstrømsbro vil ikke kunne holde til den jern-
banegodstrafik, som skal krydse broen, når Femern Bælt-
forbindelsen åbner. Derfor er det tidligere i regi af Infrastruktur-
fonden besluttet at bygge en ny.
Den oprindelige plan var, at den nye bro skulle åbne i 2021. 2021
var også indtil sidste år det forventede åbningsår for Femern
Bælt-forbindelsen.
Men de tyske jernbaneanlæg er forsinket og forventes nu tidligst
at åbne i 2024. Da den daværende SR-regering fremsatte anlægs-
lov for Storstrømsbroen i foråret 2015, blev der derfor åbnet op
for en senere færdiggørelse af broen end 2021. Dette var afspejlet