MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
27. april 2016
2016-1707
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 16. marts 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 394:
Ministeren bedes kommentere materialet fra Merete Ipsens foretræde for ud-
valget den 15. marts 2016 om sagsbehandlingstider for kørekort, jf. TRU alm.
del - bilag 213.
Svar:
Jeg kan oplyse, at jeg den 4. marts 2016 besvarede TRU alm. del spm. 298,
hvorved jeg var blevet anmodet om at kommentere Merethe Ipsens henvendel-
se til udvalget af 11. januar 2016 angående Merethe Ipsens datters sag. Ved
besvarelsen gjorde jeg opmærksom på, at jeg af principielle grunde ikke kan
udtale mig om konkrete sager. Dette håber jeg fortsat på udvalgets forståelse
for.
For så vidt angår det generelle spørgsmål om sagsbehandlingstiden for ansøg-
ninger om kørekort kan jeg henvise til justitsministerens besvarelse af TRU
alm. del spm. 312-315 af 1. april 2016, der omhandlede lange sagsbehandlings-
tider hos Rigspolitiets to opgavecentre, Administrativt Center Øst og Vest.
Til brug for justitsministerens besvarelse af de nævnte spørgsmål afgav Trans-
port- og Bygningsministeriet et bidrag, som redegør nærmere for de tiltag, som
Transport- og Bygningsministeriet har iværksat for at nedbringe sagsbehand-
lingstiderne i sager om erhvervelse og fornyelse af kørekort. Bidraget indgår
som en del af justitsministerens besvarelse af TRU alm. del spm. 312-315.
Som det fremgår heraf, vil Transport- og Bygningsministeriet foretage ændrin-
ger i kørekortcirkulæret, som skal sikre, at eventuel medsendelse af akter til
Styrelsen for Patientsikkerhed (tidligere Sundhedsstyrelsen) vurderes konkret,
hvilket vil kunne reducere centrenes personaleforbrug i forbindelse med frem-
findelse af akter. Herudover udarbejdes der nye blanketter til brug for ansøg-
ninger om erhvervelse og fornyelse af kørekort, der skal lette sagsbehandlingen
i Rigspolitiets administrative centre.