Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1614210_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
30. marts 2016
2016-1701
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 16. marts 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål nr. 393:
Vil ministeren indhente udsagn fra Sund & Bælt om følgende punkter vedrø-
rende kattegatanalysen:
– Analysen vurderer, at der i 2030 vil være 34.000 biler på Storebæltsforbin-
delsen – er Sund & Bælt enig i den vurdering?
– Hvor meget trafik var der i hhv. 2014 og 2015 på Storebæltsforbindelsen, og
hvad er Sund & Bælts estimat for 2030?
Svar:
Sund & Bælt Holding A/S har oplyst mig følgende, som jeg skal henholde mig til:
Sund & Bælt Holding A/S regner med en gennemsnitlig årlig vækst i trafikken
på langt sigt på 1,5 pct. for personbiler og 1,0 pct. for lastbiler. Tages der ud-
gangspunkt i en fremskrivning af trafikken fra 2014, sådan som det gøres i Kat-
tegatanalysen, giver dette en forventet årstrafik i 2030 på 14,26 mio. person- og
lastbiler. Omregnes de 34.000 biler i Kattegatanalysen fra hverdagsdøgn til
årstrafik ud fra den metode, der henvises til i analysen, fås en årstrafik på 14,48
mio. biler. Sund & Bælt Holding A/S’ forventninger til trafikken i 2030 er såle-
des 1,5 pct. lavere end Kattegatfremskrivningen, hvilket er inden for den usik-
kerhed, der typisk er på langsigtede fremskrivninger.
Den samlede trafik på Storebæltsforbindelsen var i 2014 11,36 mio. køretøjer og
i 2015 11,88 mio. køretøjer (inkl. busser), hvilket svarer til en vækst på 4,6 pct.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at trafikudviklingen på Storebælt i nogen
grad afspejler konjunkturerne. Stigningerne i trafikken i perioden 2013-2015
afløser således en let negativ trafikvækst i perioden 2008-2012.
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt