Sorsigvej 35
6760 Ribe
Telefon: +45 7221 8899
www.fstyr.dk
Notat
Sagsnr.:
[Sagsnr.]
Dato: 31-03-2016
Beregning og forudsætninger for besvarelse af TRU alm.
del spørgsmål 391
Beregning og forudsætninger for, hvor mange liter diesel der spares,
hvis en dieselbus udskiftes med en elbus, når det forudsættes, at en
bus kører 70.000 km pr. år. i 12 år.
I forbindelse med et forsøgsprojekt med to elbusser vil nedenstående
foreløbige forudsætninger blive anvendt for at beregne CO
2
-reduk-
tioen ved anvendelse af elbusser.
En typisk diesel bybus med dagens teknologi kører i gennemsnit ca.
2,7 km/literen, herunder forbrug til supplerende varme ved oliefyr.
Ved en årlig kørsel på 70.000 km anvendes der til bussens kørsel, 2,7
km/l / 70.000 km = 25.925 liter diesel årligt.
Samlet forbrug for en diesel bybus i 12 år x 25.925 liter diesel =
311.100 liter diesel til bussens fremdrift og forbrug til supplerende
varme.
En elbus anvender med dagens teknologi også oliefyr til opvarmning.
Der er i forbindelse med et forsøgsprojekt med to elbusser brugt die-
selolie svarende til et gennemsnitligt forbrug over året på ca. 0,03
km/l.
Forbrug til opvarmning af elbus 0,03 l/km x 70.000 km = 2.100 liter
diesel. Der er en vis usikkerhed ved opgørelse af dette forbrug, idet
der har været lejlighedsvis fejl på de anvende oliefyr.
Ved anvendelse af bussen i 12 år vil der være et samlet dieselforbrug
på 12 år x 2.100 = 25.200 liter diesel.
Der spares 311.100 – 25.200 = 285.900 liter diesel ved at anvende
en elbus.
Side 1 (2)
Færdselsstyrelsen er en del af Trafik- og Byggestyrelsen