Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1619864_0001.png
Sorsigvej 35
6760 Ribe
Telefon: +45 7221 8899
Mail: [email protected]
www.fstyr.dk
Notat
Sagsnr.:
[Sagsnr.]
Dato: 31-03-2016
Beregning og forudsætninger for besvarelse af TRU alm.
del spørgsmål 389
Beregning og forudsætninger for de samfundsøkonomiske gevinster
ved lavere partikeludledning, lavere CO2 udledning og mindre støj,
hvis en dieselbus udskiftes med en elbus på en rute gennem en større
by, hvor der køres 70.000 km.
Det forudsættes, at den dieselbus, der anvendes til sammenligning
med en ny elbus tilsvarende er ny og dermed er nyeste teknologi, der
opfylder gældende krav til luftforurening (Euro VI), idet en sammen-
ligning med en ældre bus ikke giver et retvisende billede af, hvad den
nyeste teknologi kan præstere for såvel diesel og el.
Lavere partikeludledning
Ifølge de emissionsfaktorer, der anvendes til opgørelse af partikel-
emissionen i EU, udleder en bybus 0,0049 g/km.
Der udledes årligt 70.000 km x 0,0049 g/km = 343 g partikler
I henhold til transportøkonomiske enhedspriser er omkostninger for
partikeludledning i by for (PM 2,5, partikler mindre en 2,5 µm) 1.749
kr. pr. kg. i 2016 priser.
Gevinst for lavere partikeludledning er 0,343 kg x 1749 kr. = 599,90
kr. pr. år.
Lavere CO
2
udledning
Jf. svar på spørgsmål 390 spares der 41,67 tons CO
2
pr. år
.
I henhold til transportøkonomiske enhedspriser er omkostninger for et
ton CO
2
82 kr. i 2016 priser.
Gevinst for lavere CO
2
udledning er 41,67 tons x 82 kr. pr. ton =
3.417 kr.
Side 1 (2)
Færdselsstyrelsen er en del af Trafik- og Byggestyrelsen
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 389: Spm. om, hvad de samfundsøkonomiske gevinster er ved lavere partikeludledning, lavere CO2-udledning og mindre støj, hvis en dieselbus udskiftes med en elbus på en rute gennem en større by hvor der køres 70.000 km om året, til transport- og bygningsministeren
1619864_0002.png
Mindre støj
I henhold til transportøkonomiske enhedspriser er de marginale eks-
terne støjomkostninger i byområder 67 % lavere for en elbil end en
tilsvarende personbil med en konventionel forbrændingsmotor.
En bybus marginale eksterne støjomkostninger er 0,40 kr. pr. køre-
tøjskilometer i 2016 priser.
Såfremt der forudsættes, at der er samme forhold mellem en bybus
med dieselmotor og en elbus, vil der opnås en reduktion på 67 % og
en besparelse, der vil være 0,40 kr. pr. køretøjskilometer X 0,67 =
0,27 kr. pr. køretøjskilometer.
Der er en vis usikkerhed omkring denne forudsætning, idet de margi-
nale eksterne støjomkostninger for en elbus ikke fremgår af de trans-
portøkonomiske enhedspriser.
0,27 kr. pr. køretøjskm x 70.000 km. = 18.900 kr. pr. år.
Samlede samfundsøkonomiske gevinster
Lavere partikeludledning
Lavere CO
2
udledning
Mindre støj
I alt
600 kr.
3.417 kr.
18.900 kr.
22.917 kr.
Det skal bemærkes, at de samfundsøkonomiske gevinster ikke udgør
en samlet samfundsøkonomisk beregning, idet der heri også bør tages
hensyn til forskelle i drifts- og vedligeholdelsesomkostninger samt
selve anskaffelsesprisen for køretøjet.
Hvad angår omkostninger til drift og vedligeholdelse af elbusser, er
der endnu et sparsomt datagrundlag og derfor en del usikkerhed om
konsekvenserne. På indeværende tidspunkt forekommer det mest
sandsynligt, at disse omkostninger samlet set ikke afviger væsentligt
fra konventionelle busser.
Det, der får størst betydning i en samlet samfundsøkonomisk bereg-
ning, bliver derfor, at anskaffelsesprisen for en elbus i øjeblikket er i
omegnen af det dobbelte af en almindelig dieselbus, som koster ca.
1,5 mio. kr. Det betyder, at udgiften alene til anskaffelse årligt er ca.
125.000 kr. højere for en elbus. Sammenlignes den årlige merom-
kostning ved anskaffelse af en elbus med de ovenfor anførte sam-
fundsøkonomiske gevinster, når man frem til det resultat, at det ud
fra det nuværende vidensgrundlag ikke kan betragtes som sam-
fundsmæssigt rentabelt at investere i elbusser.
Side 2 (2)