Sorsigvej 35
6760 Ribe
Telefon: +45 7221 8899
www.fstyr.dk
Notat
Sagsnr.:
[Sagsnr.]
Dato: 31-03-2016
Beregning og forudsætninger for besvarelse af TRU alm.
del spørgsmål 389
Beregning og forudsætninger for de samfundsøkonomiske gevinster
ved lavere partikeludledning, lavere CO2 udledning og mindre støj,
hvis en dieselbus udskiftes med en elbus på en rute gennem en større
by, hvor der køres 70.000 km.
Det forudsættes, at den dieselbus, der anvendes til sammenligning
med en ny elbus tilsvarende er ny og dermed er nyeste teknologi, der
opfylder gældende krav til luftforurening (Euro VI), idet en sammen-
ligning med en ældre bus ikke giver et retvisende billede af, hvad den
nyeste teknologi kan præstere for såvel diesel og el.
Lavere partikeludledning
Ifølge de emissionsfaktorer, der anvendes til opgørelse af partikel-
emissionen i EU, udleder en bybus 0,0049 g/km.
Der udledes årligt 70.000 km x 0,0049 g/km = 343 g partikler
I henhold til transportøkonomiske enhedspriser er omkostninger for
partikeludledning i by for (PM 2,5, partikler mindre en 2,5 µm) 1.749
kr. pr. kg. i 2016 priser.
Gevinst for lavere partikeludledning er 0,343 kg x 1749 kr. = 599,90
kr. pr. år.
Lavere CO
2
udledning
Jf. svar på spørgsmål 390 spares der 41,67 tons CO
2
pr. år
.
I henhold til transportøkonomiske enhedspriser er omkostninger for et
ton CO
2
82 kr. i 2016 priser.
Gevinst for lavere CO
2
udledning er 41,67 tons x 82 kr. pr. ton =
3.417 kr.
Side 1 (2)
Færdselsstyrelsen er en del af Trafik- og Byggestyrelsen