Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1619966_0001.png
12. april 2016
J.nr. 16-0347938
Til Folketinget – Transport- og Bygningsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 388 af 15. marts 2016 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 388: Spm. om, hvor store de samlede afgifter til staten vil være pr. MJ, der i 2017 forbruges af busser, for følgende drivmidler: Henholdsvis 1) diesel til en dieselbus, 2) el til en letbane og 3) el til en elbus, til skatteministeren
1619966_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvor store de samlede afgifter til staten vil være pr. MJ, der i
2017 forbruges af busser, for følgende drivmidler: Henholdsvis 1) diesel til en dieselbus,
2) el til en letbane og 3) el til en elbus.
Svar
Afgifterne på diesel til en dieselbus består af energi-, CO
2
- og NO
x
-afgift. Der tages ud-
gangspunkt i satserne for svovlfri dieselolie med 6,8 pct. biobrændstoffer. I alt udgør
afgiften 313,2 øre/liter i 2017,
jf. tabel 1.
Det svarer til ca. 8,8 øre/MJ.
Tabel 1. Dieselbus
2017-satser
Energiafgift (øre/liter)
CO
2
-afgift (øre/liter)
NO
x
-afgift (øre/liter)
I alt (øre/liter)
I alt (øre/MJ)
Kilde: Skatteministeriet
Dieselbus
269,7
42,6
0,9
313,2
8,8
Danskproduceret el er indirekte belastet med NO
x
- og svovlafgift samt CO
2
-kvoter. Når
der produceres el i Danmark, kan der blive udledt CO
2
, NOx og svovl, afhængig om
elektriciteten kommer fra vedvarende energi, fx vindmøller, eller fra fossile brændsler.
Der skal betales afgift af svovl- og NO
x
-udledningen, ligesom der skal bruges en CO
2
-
kvote for hvert ton CO
2
, der udledes fra kvoteomfattede elproducenter.
I udgangspunktet falder kun momspligtige aktiviteter indenfor definitionen af procesfor-
mål, hvor elafgiften er nedsat til EU's minimumsafgift 0,4 øre/kWh. Personbefordring er
som hovedregel momsfritaget og omfattet af den almindelige højere elafgift. Der er dog
fastsat en undtagelse i elafgiftslovens § 11 b, hvorefter elafgiften, på nær 0,4 øre/kWh,
godtgøres for kørestrøm, der anvendes af eltog til momsfritaget personbefordring. Der
tages udgangspunkt i, at en letbane er omfattet af muligheden for godtgørelse, mens el-
bussen (rutekørsel) ikke er omfattet.
På baggrund af ovenstående udgør afgiften for el til en letbane 0,4 øre/kWh i 2017 eller
ca. 0,1 øre/MJ,
jf. tabel 2.
Afgiften er på niveau med EU's minimumsafgift for el til pro-
cesformål.
Afgiften på el til en elbus (rutekørsel) udgør 91,0 øre/kWh i 2017 eller ca. 25,3 øre/MJ,
jf.
tabel 2.
Side 2 af 3
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 388: Spm. om, hvor store de samlede afgifter til staten vil være pr. MJ, der i 2017 forbruges af busser, for følgende drivmidler: Henholdsvis 1) diesel til en dieselbus, 2) el til en letbane og 3) el til en elbus, til skatteministeren
1619966_0003.png
Tabel 2. Letbane og elbus
2017-satser
Elafgift (øre/kWh)
Elafgift (øre/MJ)
Letbane
0,4
0,1
Elbus (rutekørsel)
91,0
25,3
Anm.: Der er lempelser for kørestrøm, der anvendes af eltog til personbefordring, og der tages udgangspunkt i denne sats
for en letbane. Turistbuskørsel (anden erhvervsmæssig passagerkørsel med bus end rutekørsel) er momspligtig, og bus-
selskabet kan få en del af elafgiften godtgjort.
Kilde: Skatteministeriet
Side 3 af 3