MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
1. april 2016
2016-1663
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 14. marts 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 387:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 9. marts 2016 fra Ejerlauget
Rendsagerparken, Vallensbæk vedrørende støjsikring af jernbanebro for Ring-
stedbanen ved Vallensbæk Mose/Ishøj, jf. TRU alm. del - bilag 208.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser følgende.
”Daværende Transportminister Magnus Heunicke besøgte den 23. februar 2015
borgere på Vestegnen, herunder borgere fra Rendsagerparken, vedrørende
trafikstøj. Mødet omhandlede primært støjgener fra motorvejen, hvilket er be-
skrevet kort i indlægget fra TV2Lorry. Banedanmark deltog ikke i mødet.
I forhold til vejstøjen i Vallensbæk, kan det oplyses, at der ikke findes regler
eller praksis for at lægge støj sammen fra vej og bane, da der arbejdes med for-
skellige vejledende grænseværdier for henholdsvis bane- og vejstøj.
Dæmpning og beregning af driftsstøjen fra den nye bane sker i overensstem-
melse med Miljøstyrelsens vejledende regler på området. På baggrund af de-
tailprojektet er der gennemført opdaterede beregninger af støjen fra den nye
bane København-Ringsted i 2015. Det kan på baggrund af beregningerne oply-
ses, at ingen boliger nord for banen, herunder Rendsagerparken, vil blive støj-
belastet over Miljøstyrelsens vejledende støjgrænser. Syd for banen er der iføl-
ge de nye beregninger registreret to boliger, som vil blive støjbelastet over de
vejledende støjgrænser. Disse to boliger tilbydes støjisolering af boligfacaden.
Den ene grundejer har valgt at takke nej til tilbud om facadeisolering, mens den
anden har accepteret og arbejdet er igangsat.
Det kan oplyses, at der i forbindelse med detailprojekteringen skete en optime-
ring af den i henvendelsen nævnte jernbanebro over Vallensbæk sø således, at
den maksimale skinnehøjde på broen bliver ca. 10 meter i stedet for 12 meter,
hvilket vil reducere støjudbredelsen i området.