Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1615384_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
1. april 2016
2016-1663
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 14. marts 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 387:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 9. marts 2016 fra Ejerlauget
Rendsagerparken, Vallensbæk vedrørende støjsikring af jernbanebro for Ring-
stedbanen ved Vallensbæk Mose/Ishøj, jf. TRU alm. del - bilag 208.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser følgende.
”Daværende Transportminister Magnus Heunicke besøgte den 23. februar 2015
borgere på Vestegnen, herunder borgere fra Rendsagerparken, vedrørende
trafikstøj. Mødet omhandlede primært støjgener fra motorvejen, hvilket er be-
skrevet kort i indlægget fra TV2Lorry. Banedanmark deltog ikke i mødet.
I forhold til vejstøjen i Vallensbæk, kan det oplyses, at der ikke findes regler
eller praksis for at lægge støj sammen fra vej og bane, da der arbejdes med for-
skellige vejledende grænseværdier for henholdsvis bane- og vejstøj.
Dæmpning og beregning af driftsstøjen fra den nye bane sker i overensstem-
melse med Miljøstyrelsens vejledende regler på området. På baggrund af de-
tailprojektet er der gennemført opdaterede beregninger af støjen fra den nye
bane København-Ringsted i 2015. Det kan på baggrund af beregningerne oply-
ses, at ingen boliger nord for banen, herunder Rendsagerparken, vil blive støj-
belastet over Miljøstyrelsens vejledende støjgrænser. Syd for banen er der iføl-
ge de nye beregninger registreret to boliger, som vil blive støjbelastet over de
vejledende støjgrænser. Disse to boliger tilbydes støjisolering af boligfacaden.
Den ene grundejer har valgt at takke nej til tilbud om facadeisolering, mens den
anden har accepteret og arbejdet er igangsat.
Det kan oplyses, at der i forbindelse med detailprojekteringen skete en optime-
ring af den i henvendelsen nævnte jernbanebro over Vallensbæk sø således, at
den maksimale skinnehøjde på broen bliver ca. 10 meter i stedet for 12 meter,
hvilket vil reducere støjudbredelsen i området.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 387: Spm. om kommentar til henvendelse af 9/3-16 fra Ejerlauget Rendsagerparken, Vallensbæk vedrørende støjsikring af jernbanebro for Ringstedbanen ved Vallensbæk Mose/Ishøj, til transport- og bygningsministeren
1615384_0002.png
Det nedenstående kort over den endeligt beregnede støjudbredelse fra jernba-
nen viser jernbanebroen og de to omtalte boliger på sydsiden. Beliggenheden af
boligområdet Rendsagerparken fremgår endvidere af kortet. Det bemærkes, at
de to boliger, der har fået tilbudt facadeisolering, ikke er beliggende ved jern-
banebroen eller ved Rendsagerparken.
Side 2/2
Det kan oplyses, der hverken på de omtalte lokationer eller andre steder i Val-
lensbæk kommune er belæg for opsætning af støjskærm på baggrund af bane-
støj. Det skal bemærkes, at genberegningerne er foretaget for at sikre, at det er
de rigtige løsninger for støjdæmpning, der anvendes, således at ingen borgere
bliver stillet dårligere i forhold til støjvurderingen fra jernbanen i VVM-fasen.”
Som det fremgår af Banedanmarks redegørelse ovenfor, sikrer Banedanmark
som en del af anlægget af den nye bane, at der bliver støjdæmpet for jernbane-
støjen i overensstemmelse med Miljøstyrelsens vejledende regler på området.
I forhold til de støjgener, som beboerne i Rendsagerparken oplever fra motor-
vejen i dag, er midlerne til støjbekæmpelse langs statsvejnettet på nuværende
tidspunkt fuldt udmøntet. Men i forligskredsen bag Aftale om en grøn trans-
portpolitik (V, S, DF, SF, RV, K) er vi enige om, at når der igen bliver mulighed
for at disponere midler til projekter i regi af Infrastrukturfonden, vil vi afsætte
midler til en ny pulje af bekæmpelse af støj langs statens veje.
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt