Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1620835_0001.png
Tillæg i
til
Samarbejdsaftale mellem
Skånetrafiken
Andra Avenyn 7, Håssleholm, Sverige
og
DSB
Telegade 2, 2630 Taastrup
og
Transport- og Bygningsministeriet
Frederiksholms Kanal 27F, 1220 København K
(herefter: "Parterne")
om id-kontrol,
(herefter: "Tillæg 1")
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om der er indgået en bilateral aftale mellem Danmark og Sverige om ID-kontrol ved den fælles landegrænse, til transport- og bygningsministeren
1620835_0002.png
1.
Grundlag for Tillæg i
Grundlaget for Tillæg i er Samarbejdsaftale mellem Skånetrafiken, DSB og Transport- og Byg-
ningsministeriet om Øresundstrafikken, der blev indgået den 11. december 2015. Denne Samar-
bejdsaftale med tilhørende bilag og appendiks benævnes i det følgende "Samarbejdsaftalen".
2.
Status i forhold til Samarbejdsaftalen
Tillæg 1 er indgået i overensstemmelse med Samarbejdsaftalens pkt. 9 om ændringer af Samar-
bejdsaftalen og benævnes i det følgende "Tillæg 1".
3.
Baggrund for Tillæg 1
Den svenske regering har i november 2015 meddelt at ville indføre krav om, at transportører,
herunder DSB, skal gennemføre id-kontrol af passagerer inden indrejse i Sverige. Den svenske re-
gering forventes at have lovgrundlaget på plads for dette inden jul. På tidspunktet for indgåelse af
Tillæg 1 er meldingen fra Sverige, at id-kontrollen indføres med effekt pr. 4. januar 2016.
For det tilfælde at Sverige som ventet indfører krav om, at DSB skal gennemføre id-kontrol af
passagerer inden indrejse i Sverige, indgår Parterne Tillæg 1 for at sikre vilkårene for dette.
4.
Gennemførelse af id-kontrol
DSB forestår id-kontrollen inden indrejse i Sverige.
DSB vurderer, hvad der er nødvendigt for at gennemføre id-kontrollen under hensyntagen til, 1)
at kravene fra svenske myndigheder overholdes, og 2) at id-kontrollen medfører færrest mulige
ulemper for passagerne, herunder pendlerne.
5.
Finansiering af id-kontrol
På tidspunktet for indgåelse af Tillæg 1 har DSB estimeret, at omkostningerne til gennemførelse
af id-kontrollen udgør ca. 9 mio. DKK om måneden. DSB vil løbende tilse, at omkostningerne til
gennemførelse af id-kontrol ikke er større end nødvendigt.
I den første måned efter indførelse af svensk krav om id- kontrol af passagerer deler DSB og Skå-
netrafiken DSB' omkostninger ligeligt, jf. Samarbejdsaftalens pkt. 5.1.
DSB giver løbende Skånetrafiken indsigt i grundlaget for omkostningerne til id-kontrol, ligesom
DSB løbende bestræber sig på at tilpasse id-kontrollen for at tilse, at denne gennemføres på en
måde, som sikrer en effektiv trafikafvikling og er til mindst mulig gene for passagererne.
6.
Trafikale konsekvenser
Ved indførelse af svensk krav om id-kontrol vil DSB og Skånetrafiken i udgangspunktet afvikle
togtrafikken over Øresund efter et tilrettet trafikalt oplæg, som blandt andet indebærer en reduk-
tion i antallet af togafgange i myldretiden. Parterne er på den baggrund enige om, at de belæg-
^
tf*
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om der er indgået en bilateral aftale mellem Danmark og Sverige om ID-kontrol ved den fælles landegrænse, til transport- og bygningsministeren
1620835_0003.png
ningskrav, som følger af Samarbejdsaftalens bilag 2, pkt. 6, ikke finder anvendelse for rejser over
Øresund.
Revision ved længerevarende id-kontrol
Såfremt det ved udgangen af den første måned efter indførelse af id-kontrol må forventes, at id-
kontrollen vil blive af mere langvarig karakter, er Parterne enige om at indlede drøftelser med
henblik på at nå til enighed om rammerne for en robust driftsafvikling m.v., herunder robust tra-
fikal løsning såvel som løsning for gennemførelse af id-kontrol, og i nødvendigt omfang at justere
Samarbejdsaftalen som følge af de heraf afledte konsekvenser.
8.
Ophør og drøftelse om forlængelse
Medmindre andet aftales skriftligt ophører Tillæg 1 med udgangen af den 3. februar 2016. Parter-
ne er enige om at mødes medio januar 2016 for at drøfte mulighederne for en forlængelse af afta-
len.
9.
Øvrige vilkår
Samarbejdsaftalen gælder på i øvrigt uændrede vilkår.
Tillæg 1 oprettes i tre eksemplarer, der opbevares hos henholdsvis Skånetrafiken, DSB og Trans-
port- og Bygningsministeriet.
10.
Ikrafttræden
Tillæg 1 træder i kraft ved underskrivelse.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 385: Spm. om der er indgået en bilateral aftale mellem Danmark og Sverige om ID-kontrol ved den fælles landegrænse, til transport- og bygningsministeren
1620835_0004.png
li.
Underskrifter
Skånetrafiken
C-
Dato:
For Skånetrafiken
Dato:
anvS
Stefan Svalo
forai
Ordforande
1?
riksson
i rektor
Lin
Tra
For DSB
Dato:
For DSB
Peter Schiitze
Bestyrelsesformand
i?
Dato:
5UD
mc
^c
dir.
For Transport- og Bygningsministeriet
Dato:
For Transport- og Bygningsministeriet
Da
versen
Afdelingschef
Thomas Fog Chnstensen
Kontorchef