Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1624439_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. april 2016
2016-1629
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 11. marts 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 383:
Vil ministeren kommentere henvendelsen fra beboerne på Julievej i Middelfart
som beskrevet i TRU alm. del – bilag 204?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser følgende.
”Banedanmark har budget til at beskære bevoksningen på jernbanens arealer i
forhold til to kriterier:
1) I henhold til sikker jernbanedrift
2) I henhold til lovgivningen, i de tilfælde, hvor bevoksningen vurderes at
udgøre en særlig risiko eller skade for anden ejendom.
I sagen om træerne ved Julievej har Banedanmark inspiceret disse tidligere i
2016 og vurderet, at træerne hverken udgør en sikkerhedsmæssig fare for jern-
banedriften eller en sikkerhedsmæssig risiko for beboerne på Julievej. Ba-
nedanmark har således hverken fundet sygdomstegn eller andre kritiske for-
hold ved træernes sundhedstilstand og vækst.
Generelt prioriterer Banedanmark at beskære bevoksningen på jernbanens
arealer i forhold til de to ovennævnte kriterier og inden for det hertil afsatte
budget. I enkeltstående tilfælde har Banedanmark på opfordring fra naboer til
jernbanen beskåret træer på Banedanmarks arealer, der ikke umiddelbart ud-
gjorde nogen risiko hverken for jernbanedriften eller på anden vis og uden om-
kostninger for naboerne. Dette er som regel sket ved udtynding af kraftig be-
voksning, hvor det alligevel har givet mening at beskære generelt, og hvor der
vil være tale om forholdsvis få ekstra træer. Banedanmarks beslutninger herom
sker dog altid på baggrund af en konkret vurdering af det enkelte tilfælde, samt
om beskæring kan udføres uden væsentlige omkostninger inden for Banedan-
marks driftsrammer og kapacitet. Det understreges samtidig, at naboer til jern-
banen ikke har krav på at få deres træer beskåret af Banedanmark.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 383: Spm. om kommentar til henvendelse fra beboerne på Julievej i Middelfart træer langs banestrækninger, til transport- og bygningsministeren
1624439_0002.png
I forhold til sagen ved Julievej er Banedanmark bekendt med, at der én gang
tidligere har været fældet træer samme sted. Dette skete i forbindelse med an-
den fældning/udtynding i området, hvorfor der blev fældet enkelte træer på
toppen af skråningen. Da naboerne henvendte sig til Banedanmark under
fældningen/udtyndingen, havde Banedanmark mulighed for at passe den øn-
skede beskæring ind i det øvrige arbejde. Banedanmark har dog som nævnt
ingen planer om beskæring i dette område i nær fremtid.
I de tilfælde, hvor Banedanmark ikke har planer om at få beskåret sine træer,
men hvor naboer til jernbanen har ønske herom, tilbyder Banedanmark, at
disse træer kan beskæres mod, at udgiften afholdes af naboerne.
Banedanmark kan udføre arbejdet for beboernes regning, hvis det kan passes
ind i den øvrige drift og tilgængelige kapacitet. Dette afhænger af en konkret
vurdering og af naboernes ønsker.
Banedanmark vurderer, at en træfældning på Julievej kan udføres for kr.
15.000,- til 20.000,- (inkl. moms) under forudsætning af, at træerne ved fæld-
ningen væltes ind på beboernes grunde, og at beboerne selv sørger for bortskaf-
felse af de fældede træer. Det skal understreges, at der er tale om et prisestimat
(baseret på markedspriser og tidligere udførte, lignende opgaver), og at eventu-
elle udgifter forbundet med bortskaffelse, sikring af adgangsforhold og øvrige
naboønsker vil forhøje prisestimatet. Et nøjagtigt tilbud vil således skulle udar-
bejdes i en nærmere dialog mellem naboerne og Banedanmark.
Endelig kan beskæringen udføres af en ekstern entreprenør, der er sikker-
hedsmæssigt godkendt til at arbejde på banen, og efter aftale med Banedan-
mark. Såfremt beboerne på Julievej ønsker en sådan løsning, er de velkomne til
at henvende sig til Banedanmark med henblik på at aftale det videre forløb.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt