Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1610765_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
15. marts 2016
2016 - 1576
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 9. marts 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Villum Christensen (LA).
Spørgsmål nr. 381:
Med henvisning til svaret på spørgsmål 286, TRU alm. del, bedes ministeren
oplyse, hvordan Banedanmark påtænker at tilvejebringe den fornødne kapaci-
tet ved Ringsted, når Femern Bælt-forbindelsen åbner, samt redegøre for, hvor
stor en del af investeringerne i alternativerne 0 og 0+, der kan udnyttes til den
fremtidige forøgelse af kapaciteten efter åbningen af Femern Bælt-
forbindelsen?
Svar:
De kapacitetsmæssige problemer ved Ringsted, som Femern Bælt-forbindelsen
forventer at tilvejebringe ved dens åbning omkring 2028, vil kunne afhjælpes af
en niveaufri udfletning ved Ringsted station.
Som det fremgik af den daværende transportministers brev til Transportudval-
get af 19. maj 2014, er det ikke muligt at bygge en niveaufri udfletning ved
Ringsted koordineret med København-Ringstedbanen. Det vil derfor først være
relevant at tage stilling hertil på den anden side af 2020 på baggrund af Ba-
nedanmarks igangværende undersøgelser af en østlig hhv. vestlig løsning.
Eftersom Banedanmarks undersøgelser angående de forskellige løsninger end-
nu ikke er afsluttede og kvalitetssikret, kan der endnu ikke gives et svar på,
hvor stor en del af investeringerne i alternativerne 0 og 0+ som kan udnyttes til
den fremtidige forøgelse af kapaciteten.
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt