Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1615371_0001.png
MINISTEREN
Transport og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
1. april 2016
2016-1574
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport og Bygningsudvalget har i brev af 9. marts 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 379:
Ministeren har i medierne talt for en ny støjpulje i forbindelse med udmønt-
ningen af midler fra den grønne forligskreds. Hvis støjpuljen også skulle omfat-
te udgifter til ekspropriation til stærkt støjplagede borgere i det åbne land, så-
som ægteparret beskrevet i TRU alm. del – bilag 195, hvor mange borgere vil så
være omfattet af en sådan ordning, og hvad forventes det at koste?
Svar:
Jeg vil gerne starte med at understrege, at jeg har stor forståelse for de menne-
sker, der bor i nærheden af en permanent støjkilde som eksempelvis en motor-
vej, og at vejstøj er et væsentligt problem, der skal tages alvorligt. Vi skal gøre,
hvad vi kan for at reducere støjgenerne for borgerne langs vores veje.
Det er korrekt, at vi i forligskredsen bag Aftale om en grøn transportpolitik (V,
S, DF, LA, SF, RV, K) er blevet enige om at afsætte midler til en ny pulje til be-
kæmpelse af støj langs statens veje, når der igen er mulighed for at disponere
midler til projekter i regi af Infrastrukturfonden.
I den forbindelse vil vi i forligskredsen drøfte, hvordan støjpuljen skal udmøn-
tes, herunder hvilke typer projekter der skal være omfattet af puljen. Støjpuljen
har hidtil været målrettet støjreducerende foranstaltninger som f.eks. opsæt-
ning af støjskærme eller støjisolering af berørte ejendomme.
På nuværende tidspunkt er der ikke hjemmel i grundlaget for og aftalen om
støjpuljen eller i lov om offentlige veje til at overtage ejendomme på begæring
fra borgere, der er særligt berørte af støj som følge af trafikken på en vej.
Med hensyn til antal af borgere og omkostninger ved en sådan ordning har jeg
bedt Vejdirektoratet om at bidrage til svaret, og de oplyser følgende:
”Ifølge Miljøstyrelsen betragtes en bolig som støjbelastet, når boligen er udsat
for et støjniveau over 58 dB. Normalt betragtes en bolig som ”stærkt støjbela-
stet”, når støjniveauet overstiger 68 dB.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 379: Spm. om, hvis støjpuljen skal omfatte udgifter til ekspropriation til stærkt støjplagede borgere i det åbne land, hvor mange borgere vil så være omfattet af en sådan ordning, og hvad forventes det at koste, til transport- og bygningsministeren
1615371_0002.png
Det er ikke muligt at fastslå det præcise antal af boliger, der er berørt af støjge-
ner. Vejdirektoratet har på baggrund af støjkortlægningen fra 2012 vurderet, at
der er ca. 1.800 boliger langs statsvejnettet, der er stærkt støjbelastede, og som
er beliggende udenfor byzone. Heraf er ca. 25 % af boligerne beliggende langs
motorveje, mens de resterende boliger ligger langs andre statsveje. Totalt set
vurderes der at være i alt ca. 11.000 stærkt støjbelastede boliger langs statsvej-
nettet.
Det er svært at vurdere, hvad det vil koste at overtage de berørte boliger. Dette
vil blandt andet afhænge af boligens stand og beliggenhed, og hvor mange der
reelt ønsker at få overtaget deres ejendom. En overtagelsespris vil formentlig
skulle opgøres efter samme principper som ved en overtagelse som følge af
ekspropriation, hvilket vil sige, hvad ejendommen er værd i handel og vandel
på anmodningstidspunktet.”
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt