Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1616994_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Folketinget
Transport- og Bygningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. april 2016
Politikontoret
Pernille Østergaard
2016-0030-4281
1904113
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 366 (Alm. del), som Folketin-
gets Transport- og Bygningsudvalg har stillet til justitsministeren den 8.
marts 2016. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Søren Pind
/
Anders Sparholt Jørgensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 367: Spm. om, hvad ministeren mener der bør gøres for at sætte ind mod den nye form for biltyveri af biler med nøglefri betjening, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 366 (Alm. del) fra Folketingets Transport- og Byg-
ningsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Det tager kun 15 sekun-
der at stjæle din bil” i magasinet Motor nr. 3/2016?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet
udtalelser fra Rigspolitiet, Erhvervs- og Vækstministeriet og Transport- og
Bygningsministeriet.
2.
Rigspolitiet har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan mere generelt oplyse, at biltyverier er et kri-
minalitetsområde, som overvåges af Nationalt Efterforsknings-
center (NEC) i Rigspolitiet. NEC følger således udviklingen på
nationalt plan, ligesom NEC deltager i fora under Europol,
hvor den internationale udvikling inden for denne type krimi-
nalitet følges. Det kan endvidere oplyses, at NEC i 2012 ind-
ledte et samarbejde med Norge om fastlæggelse af eventuelle
ensartede omstændigheder omkring biltyverier, herunder ger-
ningsmandsprofiler samt destinationen for stjålne biler.
For så vidt angår tyveri af biler med nøglefri teknologi, som
beskrevet i den omhandlede artikel, kan det oplyses, at Rigspo-
litiet ikke er bekendt med, at der her i landet har været sådanne
sager.
Rigspolitiet har derimod kendskab til tilfælde, hvor der ved
brug af en såkaldt ”jammer” bliver begået tyveri af værdigen-
stande, der opbevares i biler med elektronisk låsesystem. Den-
ne fremgangsmåde har lighedspunkter med den metode, der er
beskrevet i artiklen, idet der herved sker en forstyrrelse af den
elektroniske kommunikation mellem bilens låsesystem og bil-
nøglen, således at låsesignalet blokeres, når bilen forsøges låst.
Det kan endvidere oplyses, at Rigspolitiet er meget opmærk-
som på sager med biler, der stjæles med rette nøgle eller ved
brug af hjælpemidler, som gør det muligt at omgå en startspær-
re.
Rigspolitiet kan afslutningsvis oplyse, at NEC understøtter po-
litikredsenes indsats på området ved bl.a. løbende at underrette
politikredsene om udviklingen og tendenser inden for biltyve-
rier, herunder brugen af ”jammere”. Formålet hermed er at
forbedre politiets mulighed for hurtigt at kunne reagere på
eventuelle nye eller ændrede mønstre i den måde, som tyveri-
2
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 367: Spm. om, hvad ministeren mener der bør gøres for at sætte ind mod den nye form for biltyveri af biler med nøglefri betjening, til justitsministeren
erne udføres på. Herudover tager NEC kontakt til relevante po-
litikredse, hvis det f.eks. konstateres, at der inden for et geo-
grafisk afgrænset område ses en stigning i antallet af biltyveri-
er. Herved understøttes en eventuel konkret politimæssig ind-
sats, herunder med henblik på at afdække om den begåede
kriminalitet i en eller anden udstrækning er organiseret.”
3.
Erhvervs- og Vækstministeriet har indhentet en udtalelse fra Finanstil-
synet, som har oplyst følgende:
”Når et forsikringskrav vedrørende biltyveri anmeldes, er det
forsikringsselskabets opgave at vurdere, om de konkrete for-
hold, hvorunder bilen anmeldes stjålet, berettiger til erstatning
i henhold til forsikringsbetingelserne. Dette gælder uanset me-
toden for tyveriet.
Skulle der opstå en tvist mellem en forsikringskunde og et for-
sikringsselskab vedrørende et konkret forsikringskrav, kan sa-
gen indbringes for Ankenævnet for Forsikring, som kan træffe
afgørelse herom.
Finanstilsynet har ikke modtaget henvendelser eller klager fra
forsikringskunder, der ikke kan opnå erstatning ved bestemte
former for biltyverier. Finanstilsynet er endvidere ikke bekendt
med, at forsikringskunder har vanskeligt ved at tegne forsik-
ringer, der dækker ved tyveri, som beskrevet i artiklen ”Det ta-
ger kun 15 sekunder at stjæle din bil” i magasinet Motor nr.
3/2016.
Det vurderes på den baggrund, at de i artiklen beskrevne tyve-
rimetoder ikke aktuelt giver anledning til yderligere overvejel-
ser på forsikringsområdet.”
4.
Transport- og Bygningsministeriet har indhentet en udtalelse fra Færd-
selsstyrelsen, som har oplyst følgende:
”Færdselsstyrelsen kan oplyse følgende angående krav til tyve-
risikring af biler:
Færdselslovens § 28, stk. 4, 2. pkt., fastslår, at føreren skal
træffe foranstaltninger for at sikre, at køretøjet ikke uberettiget
kan benyttes af andre. Påbudt anordning til tyverisikring skal
være sat i funktion.
Der er i Detailforskrifter for Køretøjer (DfK) afsnit 10.05.021
krav om, at personbiler skal være forsynet med tyverisikring,
der opfylder de konstruktive bestemmelser i:
a) ECE-regulativ 18-02 eller 116,
b) direktiv 74/61/EØF som ændret ved 95/56/EØF, eller
c) amerikansk standard FMVSS 114
3
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 367: Spm. om, hvad ministeren mener der bør gøres for at sætte ind mod den nye form for biltyveri af biler med nøglefri betjening, til justitsministeren
Disse regelsæt indeholder minimumskrav til personbiler i
Danmark, herunder eksempelvis krav om, at bilen skal være
udstyret med ratlås og startspærre.
De nævnte regelsæt indeholder detaljerede tekniske krav –
herunder prøvningsforskrifter – til sikring af, at det er tilstræk-
keligt vanskeligt at bryde ratlåsen op, så rattet kan bevæges, og
omgå startspærren, så bilen kan startes. De tekniske krav om-
fatter også nøglefri systemer.
Nyere personbiler er for størstedelen EU-typegodkendte, og
nøglefri systemer i disse biler overholder dermed de nævnte
bestemmelser.
Det er på den baggrund Færdselsstyrelsens vurdering, at nøgle-
fri systemer ikke er i konflikt med færdselslovens § 28, stk. 4,
2. pkt., for EU-typegodkendte biler.
Færdselsstyrelsen har endvidere ikke specifik regulering for
nøglefri betjening af køretøjers dørlåse og har ikke indblik i
bilfabrikanternes systemer.”
5.
Justitsministeriet kan henholde sig til disse udtalelser.
4