Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1615220_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
31. marts 2016
2016-1489
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 4. marts 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Kaare Dybvad (S).
Spørgsmål nr. 363:
Mener ministeren, at det er hensigtsmæssigt, at skoleklasser, der rejser mellem
Kalundborg og København, først må stige på afgangen fra Kalundborg kl. 9.46
med ankomst i København kl. 11.12 og skal afrejse fra København H senest kl.
14.47, således at man som skoleklasse maksimalt kan tilbringe omkring tre
timer i København som del af undervisningen?
Svar:
Det er trafikselskaberne, der med hjemmel i lov om trafikselskaber, fastsætter
hvilke takst- og rabatordninger, der skal gælde for den enkelte rejse. I dette
tilfælde er reglerne for spærretider på skoleklassekort fastsat af Movia i samar-
bejde med DSB.
DSB og Movia oplyser, at et skoleklassekort er gyldigt fra mandag til fredag
mellem kl. 9.00 og kl. 15.00 i tog, busser og lokalbanetog i Storkøbenhavn.
Uden for zonerne 1-4, 30-33 og 40-44 er kortet dog også gyldigt i tidsrummene
kl. 8.00 til 9.00 og kl. 15.00-17.00 til busser og lokalbanetog.
Endvidere oplyser Movia og DSB, at tidsgyldigheden for skoleklassekort er sat
ud fra kapacitetsvurderinger i forhold til den daglige myldretidstrafik, idet der
aktivt søges at sikre en optimal kapacitetsudnyttelse og målrette rabatter til
rejsende, som har mulighed for at rejse uden for myldretiden.
Til gengæld mod denne begrænsning i tidsgyldigheden er skoleklassekort, på
linje med eksempelvis Pensionistkort, et stærkt rabatteret produkt.
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt