MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. marts 2016
2016-1481
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 4. marts 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 360:
Kan ministeren oplyse, hvorfor Vejdirektoratet i forbindelse med anlæg af mo-
torvejen mellem Rønnede og Næstved af egen drift har besluttet at VVM-
undersøge en ny linjeføring, E+, som ved Næstved er en stor omvej og udmun-
der i en kommunal rundkørsel ved Kalbyrisvej, hvorved den store, nybyggede
fordelerrundkørsel ved Køgevej reelt sættes ud af drift?
Svar:
Jeg har spurgt Vejdirektoratet, der har sendt nedenstående svar, som jeg skal
henholde mig til.
”I forbindelse med VVM-undersøgelsens igangsættelse indkaldte Vejdirektora-
tet til en indledende høring. I nogle af høringssvarene blev der foreslået, at lin-
jeføring E og de øvrige sydlige linjeføringer kunne tilsluttes Ring Øst ved Sten-
længegårdsvej, som et alternativ til en tilslutning til fordelerringen ved Køge-
vej.
Som det fremgår af det politisk vedtagne kommissorie, er hovedformålet med
undersøgelsen at se på løsninger af trafikproblemerne på Rute 54 mellem
Næstved og Rønnede. Vejdirektoratet besluttede at undersøge forslaget om en
alternativ tilslutning til de sydlige linjeføringer nærmere, da man vurderede, at
det lå inden for rammerne af den opgave, som var stillet politisk.
Det er samtidig en del af offentlighedsprocessen i en VVM-analyse at høre, om
offentligheden har nye idéer eller forslag til at løse en given trafikal udfordring.
Når man har modtaget disse, er det en del af VVM-undersøgelsen at vurdere
forslagene og begrunde fravalg af alternativer i undersøgelsen. I Vejdirektora-
tets høringsnotater redegøres der nærmere for vurderingen af forslagene i de
indkomne høringssvar.
Høringsnotatet fra den indledende høringsfase for VVM-undersøgelsen af Rute
54 mellem Næstved og Rønnede kan ses på Vejdirektoratets hjemmeside.