Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1611810_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. marts 2016
2016-1421
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 1. marts 2016 stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Nikolaj Armstrup (ALT).
Spørgsmål nr. 356:
Vil ministeren redegøre for, hvordan de penge der blev bevilget i 1998 til
Svendborgbanen er blevet brugt, og herunder om Banedanmark har levet op til
sit ansvar og fået gennemført de signalforbedringer, der var lagt op til, jf. artik-
len ”Helt grotesk på Svendborgbanen” i Fyns Amts Avis den 28. februar 2016?
Hvis ikke dette er tilfældet, bedes ministeren oplyse, hvilke tiltag ministeren vil
tage for at rette op på situationen.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som har oplyst følgende:
”Projektet på Svendborgbanen, som der blev bevilget midler til i 1998, blev
gennemført som forudsat. Projektet omfattede hastighedsopgradering af
Svendborgbanen fra 100 til 120 km/t, hvilket indebar en række arbejder på
både spor og signaler. Projektet var fuldt gennemført i 2003. Efter opgraderin-
gen af Svendborgbanen var afviklingen af togtrafikken præget af flere forsinkel-
ser end tidligere. Størstedelen af det samlede antal forsinkelser og aflysninger
skyldtes fejl i banens sikringsanlæg. På den daværende transport- og energimi-
nisters foranledning iværksatte Banedanmark i maj 2005 en handlingsplan, der
skulle forbedre driftssituationen på Svendborgbanen.
Handlingsplanens aktiviteter blev afsluttet i juli 2006 og havde bidraget til at
nedbringe antallet af forsinkelser og aflysninger i 3. kvartal 2006. Projektet og
den efterfølgende handlingsplan var genstand for en undersøgelse gennemført
af Rigsrevisionen, som afrapporteret i beretning 9/2006. Konklusionen heri
var: ” Opgraderingsprojektet har levet op til formålet. Dette har medført en
bedre betjening af passagererne ved indsættelse af bedre materiel, flere togaf-
gange og kortere rejsetid”, samt ”Totaludgiften til anlægsprojektet er afholdt i
overensstemmelse med aktstykker og finanslove”, og at effekten efter gennem-
førelse af handlingsplanen ligeledes var som forventet. Der er senest fra Rigsre-
visionen fulgt op på handlingsplanen i notat af 26. februar 2010, hvori det
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 356: Spm. om, hvordan de penge der blev bevilget i 1998 til Svendborgbanen er blevet brugt, herunder om Banedanmark har levet op til sit ansvar og fået gennemført de signalforbedringer, der var lagt op til, til transport- og bygningsministeren
1611810_0002.png
fremgår at antallet af forsinkelser og aflysninger ved udgangen af 2009 fortsat
var på et lavt niveau.
Kanalregulariteten, som udtrykker den ”oppetid” på infrastrukturen, som Ba-
nedanmark stiller til rådighed for jernbanevirksomhederne fremgår fra 2009
og frem af nedenstående tabel. Kanalregulariteten indregner de forsinkelser og
aflysninger, som f.eks. følger af fejl i sporanlægget, signal- og sikringssystemer,
arbejder i sporet etc. Som det fremgår, har mængden af fejl været begrænset i
hele perioden.
Kanalregularitet på Svendborgbanen
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
Side 2/2
2016
(jan-feb)
96,9 pct.
96,6 pct.
97,3 pct.
97,8 pct.
98,5 pct.
97,4 pct.
98,0 pct.
97,7 pct.
Banedanmark kan således ikke genkende fremstillingen i artiklen.”
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt