Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1605828_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. marts 2016
2016 - 1299
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 23. februar stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Nikolaj Amstrup (ALT).
Spørgsmål nr. 345:
Ministeren bedes redegøre for principperne i det schweiziske system, der ligger
til grund for DSB’s udarbejdelse af køreplan K16, jf. Passagerpulsens nyhed
”DSB: vi er ret principfaste omkring den nye køreplan” den 21. januar 2016.
Svar:
Jeg har forlagt spørgsmålet for DSB, som har følgende bemærkninger:
”Efter de oplysninger DSB er i besiddelse af, er de schweiziske køreplaner byg-
get op om, at der kører Intercity-tog mellem de største byer på akserne Geneve-
Bern-Zürich, Basel-Zürich og Bern-Basel. På disse strækninger er der i kraft af
en kombination af betydelige infrastrukturinvesteringer og målrettede materi-
elindkøb skabt et system med halvtimesdrift på de centrale afsnit og timedrift
på de øvrige afsnit med helt faste minuttal driftsdøgnet igennem. Den øvrige
trafik i Schweiz er knyttet an til dette system med gode skiftemuligheder og
attraktive overgangtider på de centrale knudepunkter i de store byer og på an-
dre stationer.
På nogle af de centrale knudepunktsstationer er der indlagt nogle minutters
længere holdetid for at sikre den nødvendige robusthed i køreplanen. Der kan
muligvis findes enkeltstående undtagelser fra princippet om de faste minuttal.
Yderligere oplysninger kan eksempelvis søges under opslagsordet Bahn 2000,
Schweiz.”
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 345: Spm. om en redegørelse for principperne i det schweiziske system, der ligger til grund for DSB’s udarbejdelse af køreplan K16, til transport- og bygningsministeren
1605828_0002.png
Side 2/2