MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
21. marts 2016
2016-1287
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 22. februar 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr. 344:
Ministeren bedes oplyse, om og i givet fald hvornår der på EU-niveau indføres
krav om, at baglygter altid tændes, når bilen starter, eller at dette styres af sen-
sorer. Ministeren bedes i forlængelse heraf oplyse, om Danmark selvstændigt
kan (gen)indføre strengere krav til automatisk tændt baglys, end EU-reglerne
pt. foreskriver.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der oplyser følgende:
”Der stilles ikke på EU-niveau krav om, at biler altid automatisk skal tænde for
baglygterne, når motoren startes. Der er på nuværende tidspunkt heller ikke
udsigt til, at sådan et krav skulle blive aktuelt på EU-niveau. Som det fremgår
af notatet, der er vedlagt transport- og bygningsministerens besvarelse af
spørgsmål nr. 343 fra Folketingets Transport- og Bygningsudvalg, gælder der et
krav på EU-niveau om, at nye typegodkendte person- og varebiler efter den 30.
juli 2016 automatisk skal tænde for nærlyset og baglygterne i mørke eller usigt-
bart vejr.
Da biler skal være typegodkendt i EU, kan Danmark ikke stille nationale tekni-
ske krav hertil. Det vil derfor ikke være muligt at stille lovkrav om, at alle biler
skal konstrueres, så de altid tænder for baglygterne.
Det er dog muligt på nogle biler at få forhandleren eller et værksted til efterføl-
gende at omprogrammere bilen, så den automatisk tænder for baglygterne, når
bilen startes.
Det er muligt at stille nationale krav om, at alle biler altid skal køre med tændte
baglygter også uden for lygtetændingstid. Dette vil dog kræve, at alle bilister,
hvis biler der ikke kan omprogrammeres, skal tænde manuelt for nærlyset på
bilen, også selvom bilen har automatisk lysstyringssystem.