Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1612483_0001.png
Sorsigvej 35
6760 Ribe
Telefon: +45 7221 8899
Mail: [email protected]
www.fstyr.dk
Notat
Dato: 02-03-2016
Notat om automatisk kørelys
I Danmark er der efter færdselslovens § 33a krav om, at køretøjer
uden for lygtetændingstiden skal køre med tændt nærlys, tågeforlyg-
ter eller særligt kørelys.
Historisk har dette betydet, at kravet typisk har været opfyldt ved at
nærlyset på køretøjet var tændt. Når en person- eller varebil blev
solgt i Danmark, blev bilen indstillet til, at den automatisk tændte for
nærlyset, og derved er danske billister blevet forvænt med, at bilen
også automatisk tændte for baglygterne, når motoren blev startet.
I 2008 blev det vedtaget med virkning fra den 7. februar 2011, at alle
nye personbiler M1 og varebiler N1 skulle udstyres med lygter og re-
flekser i overensstemmelse med direktiv 2008/89/EF eller ECE-
regulativ 48-04. Disse regler indførte krav om, at nye kørertøjer skulle
være udstyret med særlige kørelyslygter.
Det særlige kørelys er en lygte med en lavere effekt end nærlyset, og
er derved også er mere energivenligt, hvilket er særlig relevant, da
lygten skal være tændt, når bilen er startet, og når der ikke manuelt
er tændt for nærlyset.
Kravet blev indført med henblik på at forbedre trafiksikkerheden i EU,
da der i mange EU-lande ikke var krav om, at nærlyset på bilerne
skulle være tændt uden for lygtetændingstiden (i modsætning til
Danmark), men kun krav om, at de særlige kørelyslygter var tændt.
Derved forbedrede man trafiksikkerheden i EU, ved at nye biler kører
med lyset tændt også uden for lygtetændingstiden.
Problemet var dog, at der i det internationale ECE-regulativ nr. 48-04
er forbud mod, at andre lygter er tændt på kørertøjet, når det særlige
kørelys er tændt. Dette gælder også for baglygterne. Den historiske
baggrund for dette har umiddelbart været, at uden for lygtetændings-
tiden er stoplygten mere tydelig, når der ikke er lys i baglygterne.
Dette bevirkede, at nye biler EU-typegodkendt efter den 7. februar
2011 ikke automatisk tænder for baglygterne, når det særlige kørelys
er tændt, og det er derved op til chaufføren at huske at tænde for
baglygterne ved at tænde for nærlyset.
Side 1 (2)
Færdselsstyrelsen er en del af Trafik- og Byggestyrelsen
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 343: Spm. om, hvornår bilister skal køre med tændte baglygter samt hvilke krav der er til, at baglygterne automatisk tændes, når bilen starter, til transport- og bygningsministeren
1612483_0002.png
Det er derfor kravet i ECE-regulativet, der fører til, at der er i dag er
biler i trafikken, der kører uden lys i baglygterne uden for lygtetæn-
dingstiden. Indførelsen af kørelyslygten har ramt danske bilister sær-
ligt, idet de ikke tidligere har været vant til selv at skulle huske at
tænde lyset ved lygtetændingstid og ved nedsat sigtbarhed.
Både internationalt og i EU er overstående problemstilling blevet an-
erkendt, og derfor er ECE-regulativ 48-05 blevet revideret således, at
baglygterne godt må være tændt, når de særlige kørelyslygter er
tændt. I dag kan de fleste nyere biler programmeres til, at bilen au-
tomatisk tænder baglygterne, når de særlige kørelyslygter tænder.
Det er samtidig i EU blevet besluttet, at nye person- og varebiler EU-
typegodkendt efter den 30. juli 2016 automatisk skal tænde for nær-
lyset og baglygterne i mørke eller usigtbart vejr.
Side 2 (2)