Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1567021_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. november 2015
2015-6384
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Udvalget har den 23. oktober 2015 stillet mig følgende spørgsmål:
TRU alm. del
Spørgsmål 34
Vil ministeren redegøre for proces og tidsplan for det kommende udbud af fær-
gebetjeningen af Bornholm og herunder oplyse, hvordan ministeren vil sikre, at
der tages højde for et kommende statsligt tilskud til at sænke færgetaksterne i
udbuddet, så vi ikke står i samme situation som med reduktionerne i forhold til
billigere godstransport, der ikke kan implementeres fuldt ud i det nuværende
udbud?
Svar
Processen for afviklingen af udbuddet af færgebetjeningen af Bornholm er som
følger: Den 4. november 2015 blev udbudsbekendtgørelse for udbuddet offent-
liggjort i EU-Tidende. Udbudsbekendtgørelsen er en annoncering af udbuddet,
som er udarbejdet i henhold til EU-rettens udbudsregler. Med udbudsbekendt-
gørelsen er udbuddet formelt sat i gang.
Som det fremgår af udbudsbekendtgørelsen, skal tilbudsgivere aflevere deres
tilbud senest den 18. april 2016 kl. 13:00. Derefter gennemgår Transport- og
Bygningsministeriet tilbuddene og træffer en tildelingsbeslutning, det vil sige
en beslutning om, med hvilken tilbudsgiver ministeriet vil indgå kontrakt om
færgebetjeningen. Tildelingsbeslutningen skal meddeles samtlige tilbudsgivere,
hvilket forventes at ske den 2. maj 2016.
Før kontrakten kan indgås, skal der i overensstemmelse med udbudsreglerne
forløbe en såkaldt ”standstill-periode” på 10 dage fra ministeriet har meddelt
tilbudsgiverne sin tildelingsbeslutning. Baggrunden for standstill-perioden er,
at de øvrige tilbudsgivere skal have mulighed for at gøre indsigelse over for
ministeriets tildelingsbeslutning, inden kontrakten indgås. Efter udløbet af
standstill-perioden, forventeligt den 19. maj 2016, indgås kontrakten.
For så vidt angår muligheden for at sænke færgetaksterne, kan jeg oplyse, at
der ved udformningen af udbuddet er taget højde herfor.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm. om en redegørelse for processen og tidsplanen for det kommende udbud af færgebetjeningen af Bornholm, til transport- og bygningsministeren
1567021_0002.png
Således har Transport- og Bygningsministeriet mulighed for at ændre i ud-
budsmaterialet, hvis dette sker inden for en rimelig periode inden tilbudsfri-
sten. Det betyder, at billetprisreduktioner på dette stadie i processen vil blive
indarbejdet i den endelige kontrakt.
Efter indgåelse af kontrakten rummer denne to modeller for håndtering af til-
førsel af yderligere midler til reduktion af færgebilletpriser.
Den ene model er en direkte udmøntning af færgeforliget af 11. december 2014,
hvorefter der kan tilføres op til 25 mio. kr. årligt til nedsættelse af nærmere
anførte billettyper med en fast procentsats.
Den anden model giver i tillæg til ovenstående model mulighed for at håndtere
tilførsel af yderligere 50 mio. kr. årligt til billetprisreduktioner. For at sikre, at
en billetprisreduktion efter denne model ikke i økonomisk henseende påvirker
en ny operatør hverken positivt eller negativt, sker en eventuel udmøntning af
billetprisreduktion gennem inddragelse af en ekstern rådgiver.
Udbudsmaterialet, herunder modellerne for håndtering af tilførsel af yderligere
midler til billetprisreduktioner, er udarbejdet i samarbejde med Kammeradvo-
katen.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt