MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
15. marts 2016
2016-1174
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 16. februar 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr. 335:
Der har ved flere lejligheder været nævnt forskellige tal for den del af bloktil-
skuddet til regional udvikling som regionerne skulle have anvendt til drift og
investeringer i regionalbanerne jf. TRU alm. del bilag 98 og TRU alm. del bilag
76. Vil ministeren bede sit ministerium om at undersøge, hvad der ligger til
grund for denne forskel?
Svar:
Jeg kan oplyse, at de tal, jeg har fremlagt om privatbanernes økonomi, er base-
ret på de officielle kilder. For det første er det beløbene for det statslige investe-
ringstilskud samt den del af det statslige bloktilskud til det regionale udvik-
lingsområde, som fordeles til regionerne efter antal kilometer privatbanespor.
Uanset hvilke andre regnestykker regionerne har opstillet, udgør det nu engang
den overordnede økonomiske ramme, som regionerne har til at løse privatba-
neopgaven.
For det andet er de tal om regionernes forbrug på privatbanerne – herunder de
tal, der er sammenfattet i TRU Alm. del Bilag 98 – baseret på trafikselskaber-
nes egne indberetninger til Trafik- og Byggestyrelsen og på rapporten fra marts
2015 fra arbejdsgruppen om ”bloktilskudskriteriet for antal kilometer privat-
banespor”, som DR og KL selv deltog i.
Som jeg tidligere har sagt, stilles der ikke noget krav om, at regionerne skal
anvende alle de midler, som fordeles via bloktilskuddet efter kilometer privat-
banespor, på privatbanerne. Det er op til den enkelte region at tage stilling til
hvad, der er behov for at prioritere til opgaven. Man kan blot konstatere, at
regionernes udgifter til privatbanerne er mindre end de statslige tilskudsmid-
ler, som fordeles til regionerne begrundet i privatbaneopgaven.
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt