Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1607609_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
7. marts 2016
[j.nr.]
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 12. februar 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Lennart Damsbo-Andersen (S).
Spørgsmål nr. 332:
Vil ministeren som opfølgning på TRU alm. del – bilag 122 oplyse, hvad de
omtalte målinger viste før og efter de nævnte tiltag?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der oplyser følgende:
”DSB har i notat af den 15. december 2015 (TRU alm. del - bilag 122) henvist til
målinger af de miljømæssige effekter af de forskellige tekniske tiltag, der er
gennemført eller planlægges gennemført på ME-lokomotiverne.
De enkelte tiltag er følgende:
• Filtrene i indsugning på dobbeltdækkervognene
• Katalysator
• Emissionskit på lokomotiverne
• Spoiler ved udstødning på lokomotiv
• Motoropgradering
Filtrene i indsugningen og emissionskittet er implementeret på alle dobbelt-
dækkervogne og alle ME-lokomotiver, hvilket samlet resulterer i en renere luft
inde i dobbeltdækkervognene og en renere forbrænding på lokomotivet.
For en mere uddybende beskrivelse henvises til ovennævnte notat af 15. de-
cember 2015.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 332: Spm. om, som opfølgning på TRU alm. del – bilag 122 bedes ministeren oplyse, hvad de omtalte målinger viste før og efter de nævnte tiltag, til transport- og bygningsministeren
1607609_0002.png
I nedenstående skema fremgår resultatet af en række målinger gennemført i
dobbeltdækkervognene trukket af ME-lokomotiv nr. 1503 i vestgående retning.
ME 1503 er valgt som det lokomotiv, som alle ændringer gennemføres på.
Side 2/3
Målinger i DD-vogn
trukket af ME 1503
Uden tiltag på ME eller
DD-vognene
Nyt filter i indsugningen
på DD-vogne
Emissionskit på ME
samt nyt filter i indsug-
ningen
Ovenstående tiltag samt
katalysator ver. 1 på ME
Måletidspunkt
Ca. antal ultrafine par-
tikler pr. cm³
370.000
Juli 2013
Juli 2013
220.000
December 2013
160.000
Marts 2015
50.000
Den første måling i skemaet er måling, der viser niveauet uden tekniske tiltag
på hverken ME lokomotivet eller dobbeltdækkervognene. De øvrige målinger er
alle gennemført efter et tiltag til reduktion af antal ultrafine partikler.
DSB kan oplyse, at alle målingerne er gennemført med samme måleinstrument
fra den samme placering i forreste vogn. Der er tale om enkeltstående målin-
ger, som kan varierer i forhold til vind og vejrforhold samt almindelig usikker-
hed på målingerne. Der er dermed tale om indikationer på en udvikling mere
end præcise niveauer.
DSB skal henvise til, at katalysatoren i ver. 1 ikke kunne holde til driftspåvirk-
ningerne og en ny katalysator i rustfrit stål leveres foråret 2016. Herefter vil der
blive gennemført nye målinger.
Tilsvarende gennemfører DSB også målinger for prototyper for de øvrige tiltag,
når disse er implementeret.
Udover ovenstående målinger af antal ultrafine partikler, kan DSB oplyse, at
der også gennemføres tekniske målinger direkte på ME-lokomotivet. Her måles
der CO, HC, NO2, NOX, partikler samt temperaturer og dieselforbrug i ME-
lokomotivets forskellige driftstrin.”
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 332: Spm. om, som opfølgning på TRU alm. del – bilag 122 bedes ministeren oplyse, hvad de omtalte målinger viste før og efter de nævnte tiltag, til transport- og bygningsministeren
1607609_0003.png
Med
venlig
hilsen
Side 3/3
Hans Chr. Schmidt