Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1613135_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
22. marts 2016
2016-1084
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 11. februar 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rasmus Horn Langhoff (S).
Spørgsmål nr. 323:
Vil ministeren opliste de forudsætninger, der skal være til stede, for at der kan
køre direkte tog på hhv. strækningen Nykøbing Sj. – København og Nykøbing
Sj. – Slagelse?
Svar:
For så vidt angår de betingelser der skal opfyldes for at køre på det statslige
banenet har Banedanmark oplyst følgende:
”Banedanmark har følgende forudsætninger, der skal være opfyldt, inden der
kan køres faste køreplanslagte direkte tog på Banedanmarks infrastruktur:
Materiellet skal være godkendt til at kunne køre på Banedanmarks infrastruk-
tur, herunder skal det særligt nævnes, at materiellet skal være udstyret med
mobilt togkontrolanlæg (pt. ATC, indtil strækningen mellem København –
Roskilde – Holbæk overgår til det nye ERTMS-system.) Der foreligger imid-
lertid en administrativ tilladelse til kørsel for Lokaltogs materiel mellem Hol-
bæk og Tølløse uden togkontrolanlæg på visse betingelser. For kørsel med Lo-
kaltogs materiel mellem Tølløse og København vil der være mulighed for at
opnå dispensation fra kravet om mobilt togkontrolanlæg. Udgangspunktet for
dispensation er dog grundlæggende, at der er tale om ekstraordinær, lejligheds-
vis kørsel og ikke fast køreplanlagt kørsel eller over en længere tidsperioder.
Materiellet skal betjenes af uddannet personale
Der skal være tilstrækkelig kapacitet til rådighed for at en eventuel fremtidig
ansøgning om kapacitetstildeling kan imødekommes. For så vidt angår stræk-
ningen Holbæk – Tølløse, kan dette formentlig imødekommes bedømt ud fra,
hvad der indtil videre er tildelt i K16 (køreplansperiode 2016). For så vidt an-
går strækningen Tølløse – København, er dele af denne strækning overbelastet,
hvorfor det, bedømt ud fra, hvad der indtil videre er tildelt i K16, formentlig
ikke
kan imødekommes.”
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 323: Spm. om ministeren vil opliste de forudsætninger, der skal være til stede, for at der kan køre direkte tog på hhv. strækningen Nykøbing Sj.-København og Nykøbing Sj.-Slagelse, til transport- og bygningsministeren
1613135_0002.png
Jeg kan henholde mig til Banedanmarks svar.
Hertil kommer, at der skal være en jernbanevirksomhed og et trafikselskab, der
ønsker at tilbyde en sådan trafik.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt