MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. marts 2016
2016-1148
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 11. februar 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål 322 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Rasmus Horn Langhoff (S).
Spørgsmål nr. 322:
Vil ministeren oplyse, om Region Sjælland får sine udgifter til ungdomskort
dækket 100 pct. af staten?
Svar:
I
Aftale om takstnedsættelser og investeringer til forbedring af den kollektive
trafik
mellem regeringen (Socialdemokraterne, Socialistisk Folkeparti og Radi-
kale Venstre), Dansk Folkeparti og Enhedslisten af 12. juni 2012 blev der afsat
300 mio. kr. til det nye ungdomskort.
Disse midler går til at finansiere Ungdomskortet. Staten kompenserer således
trafikselskaberne for det indtægtstab, de får, ved at unge bruger Ungdomskor-
tet fremfor andre billetprodukter.
Introduktionen af Ungdomskortet har gjort det billigere for unge at benytte den
kollektive trafik. Det giver trafikselskaberne og togoperatørerne et indtægtstab,
som dækkes gennem en refusionsmodel.
Refusionsmodellen indebærer således, at trafikselskaberne og togoperatørerne
får kompensation for prisforskellen mellem normalprisen for et periodekort til
voksne mellem kundens bopæl og uddannelsesinstitution og kundens egenbe-
taling til Ungdomskortet samt fritidsrejser i kundens takstområde.
I Movia Syd (Region Sjælland) blev periodekortet udfaset i 2011 samtidig med
implementeringen af rejsekortet. Derfor blev refusionen for Ungdomskortet
opgjort ud fra en estimeret periodekortpris. Den estimerede periodekortpris
viste sig dog at være meget høj, da afregningsprisen i Movia S var markant hø-
jere end i Movia V og Movia H.
Derfor blev der aftalt en justeret overgangsordning mellem Trafikstyrelsen og
Movia S. Overgangsordningen indebar, at kompensationen til Movia S frem-
over skulle beregnes efter en korrigeret beregningsmodel. For ikke at udhule