Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1599861_0001.png
Side 1 af 3
Talemanuskript til brug for Samråd om privatbaner
AP: Vil ministeren se positivt på muligheden for bedre
koordination mellem regionalt og statsligt ejede jernbaner?
F.eks. kunne man få en sammenhængende vestsjællandsk
nord/sy forbindelse, hvis Tølløsebanen kunne fortsætte på
Odsherredbanen via et mindre stykke af Banedanmarks
skinnenet?
Ja.
Jeg er til hver en tid indstillet på at se positivt på mulighederne
for at forbedre kundebetjeningen, sikre driftsstabiliteten og gøre
togtrafikken mere effektiv gennem bedre koordination mellem
regionalt og statsligt ejede baner.
I forhold til det konkrete eksempel der nævnes om eventuel
etablering af en vestsjællandsk nord/syd forbindelse fra
Nykøbing Sjælland til Slagelse over Holbæk og Tølløse vil jeg
sige følgende:
For det første er det Region Sjælland, der har ansvaret for
trafikken på Odsherredsbanen og Tølløsebanen. Det er Region
Sjælland, der skal vurdere, om det er en god ide eventuelt at
etablere en samdrift mellem de to baner.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/2-16 om regionalbanerne, til transport- og bygningsministeren
Side 2 af 3
For det andet så har Lokaltog A/S på linje med andre godkendte
jernbaneoperatører mulighed for at søge om plads til at køre på
det statslige skinnenet mellem Holbæk og Tølløse. Hovedreglen
er, at ansøgning om tildeling af kapacitet skal ske 8 måneder før
køreplanen træder i kraft.
Jeg kan oplyse at baneafgiften i 2016 er fastsat til 4,80 kr. pr.
kørt togkilometer, hvilket svarer til 59,84 kr. ved kørsel på
strækningen mellem Holbæk og Tølløse.
For det tredje skal såvel materiel som mandskab leve op til de
krav, der stilles for at køre på det statslige banenet.
På kort sigt vil omkostningerne til at udstyre de tog Lokaltog
A/S anvender med ATC udstyr formentlig være den største
udfordring for samdrift. ATC er i praksis en forudsætning for at
køre på Banedanmarks net.
Ifølge MOVIA vil det koste omkring 1,75 mio. kr. pr togsæt at
installere ATC. Dette vil dog være en meget kortsigtet
investering, idet der på Nordvestbanen er planlagt udskiftet
signal- og sikkerhedssystem i årene 2018- 2020 iflg.
udrulningsplanen for signalprogrammet.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 321: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/2-16 om regionalbanerne, til transport- og bygningsministeren
Side 3 af 3
I den udrulningsplan indgår også, at det er Signalprogrammet,
der bekoster det ombordudstyr i Odsherred- og Tølløsebanens
togsæt som følge af overgangen til det nye signalsystem på det
statslige banenet.
Disse mere praktiske forhold bringer jeg på banen, ikke for at
agere lyseslukker for mere optimistiske jernbanesjæle, men for
at gøre opmærksom på, at bedre koordination og eventuel
samdrift mellem regionalbaner og statsbaner altid indebærer
stillingtagen til en række konkrete og praktiske spørgsmål og –
ikke mindst en vurdering af om der er økonomisk fornuft i
visionerne. Disse konkrete og praktiske forhold varierer fra sag
til sag.
Men som sagt i indledningen så er jeg som udgangspunkt
positiv.