Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1603823_0001.png
Social- og indenrigsminister Karen Ellemanns talepapir
Det talte ord gælder
Anledning
Besvarelse af TRU alm. del
samrådsspørgsmål AA-AE
11. februar 2016 kl. 10.15 – 12.00
Dato / tid
Talens varighed
Sted
Samrådsspørgsmål AA
Vil ministeren redegøre for arbejdet hidtil og den videre proces i
den arbejdsgruppe, der i foråret 2015 blev nedsat til yderligere at
belyse bloktilskudskriteriet og investeringstilskuddet i relation til de
regionale baner?
Samrådsspørgsmål AB
Vil ministeren redegøre for regeringens fremadrettede planer for
regionalbanerne, herunder finansieringen af disse?
Samrådsspørgsmål AC
Er der foretaget en konkret sikkerhedsvurdering vedrørende
Tølløsebanen af Trafik- og Byggestyrelsen? Hvis ikke, mener
ministeren så, at den nyligt annoncerede lukning er berettiget,
eller snarere skal ses som et led i Region Sjællands strategi for en
permanent lukning af Tølløsebanen?
Samrådsspørgsmål AD
Vil ministeren redegøre for mulighederne for og sin holdning til at
overdrage regionalbanerne fra regionerne til Banedanmark?
Samrådsspørgsmål AE
Hvor ligger ansvaret for den danske jernbanes – herunder
regionalbanernes – fremtidige eksistens?
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/2-16 om regionalbanerne, til social- og indenrigsministeren
1603823_0002.png
Indledning
Tak for spørgsmålene om privatbanerne. Spørgsmålene vedrører
forskellige vinkler af samme emne og lapper ind over hinanden.
Jeg vil derfor svare samlet med hovedvægt på de aspekter, der
hører inden for mit ministerområde. Jeg vil derefter give ordet til
transport- og bygningsministeren, som vil kunne redegøre for de
mere trafikfaglige aspekter.
Jeg ved, at privatbanerne optager mange – lige fra borgere, der
benytter banerne til den daglige transport, til politikere i regionerne
og her på Christiansborg. Og lad mig også indledningsvist slå fast,
at regeringen først og fremmest ønsker, at der er en god og
dækkende kollektiv trafik i hele landet.
Regionerne har ansvaret for regional kollektiv transport gennem
både privatbaner og regionale busruter. Det er en del af
regionernes udviklingsopgaver, som der gives finansiering til
gennem bloktilskud og et kommunalt udviklingsbidrag på samlet
omkring 3 mia. kr. Desuden ydes under Transport- og
Bygningsministeriet et investeringstilskud på omkring 100 mio. kr.
årligt, som er rettet mod regionernes privatbaneopgave.
Det tidligere arbejde i forhold til privatbanernes finansiering
[Spm. AA]
Historikken er jo, at regionerne er kommet med et ønske om at
ændre i et bloktilskudskriterium, der afspejler antallet af km
privatbanespor. Konkret var ønsket, at kriteriet skulle fastfryses,
så fordelingen af regionernes tilskud ikke påvirkes ved en
eventuel lukning af baner. Det ville give friere økonomiske rammer
for regionernes prioritering af regionale kollektive
transportløsninger.
1
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/2-16 om regionalbanerne, til social- og indenrigsministeren
1603823_0003.png
Den tidligere regering valgte at nedsætte en arbejdsgruppe, som
skulle se på kriteriet – og i arbejdet inddrage
både
hensynet til en
effektiv drift i regionerne
og
hensynet til en sammenhængende
kollektiv transport i hele landet.
Da arbejdet var slut i foråret 2015, lå der ikke en klar løsning - og
den daværende regering valgte at udskyde beslutningen.
Der blev ikke, som forudsat i det første samrådsspørgsmål,
nedsat en arbejdsgruppe i foråret 2015 - men den tidligere
regering oplyste, at den ønskede flere aspekter af området
undersøgt, inden den ville tage endeligt stilling til den fremtidige
finansiering af privatbanerne.
Det var den situation, som regionerne stod med, da regeringen i
august sidste år forhandlede med Danske Regioner om
regionernes økonomi for 2016.
I første omgang gav regeringen regionerne en klar melding om
rammerne for fordelingen af finansieringen til udviklingsopgaverne
i 2016. Det indebar, at de eksisterende rammer er videreført
uændret i 2016. Det gælder det omtalte bloktilskudskriterium, og
det gælder også investeringstilskuddet, som ellers var forudsat
omlagt til bloktilskud fra 2016.
Regeringen ville desuden tage stilling til evt. yderligere analyser,
der kunne supplere den rapport, som jeg før omtalte.
Den fremadrettede finansiering af privatbanerne
[Spm. AB]
Der er naturligt nok regioner, der har haft et stort ønske om at få
en afklaring af rammerne for fordelingen af finansieringen på
2
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/2-16 om regionalbanerne, til social- og indenrigsministeren
1603823_0004.png
udviklingsområdet, da det kunne få betydning for den
fremadrettede prioritering af transportløsninger.
Den afklaring har regionerne nu fået. Som regeringen har meldt
ud i en pressemeddelelse den 1. februar 2016, har regeringen
besluttet at køre videre med kriteriet for antal kilometer
privatbanespor, som regionerne kender det.
Endvidere har regeringen besluttet at tage initiativ til også efter
2016 at fastholde investeringstilskuddet efter den nuværende,
kendte fordelingsnøgle.
Hver af de 5 regioner har altså med regeringens beslutning de
samme økonomiske forudsætninger for opgaveløsningen som
hidtil.
Dermed er nu skabt klare rammer for regionernes videre
prioritering og tilrettelæggelse af den regionale kollektive
transport.
Opgaven og finansieringen er lagt ud til lokal prioritering
[Spm AC-AE]
Som indenrigsminister mener jeg, at det er en styrke, at vi i
Danmark har lagt så mange opgaver ud til vores kommuner og
regioner. Det betyder, at disse opgaver løses tæt på borgerne og
ud fra en lokal prioritering.
Og der er vel og mærke givet fuld finansiering til den regionale
kollektive transport - også til investeringer i privatbanerne. Der er i
øvrigt også fri låneadgang til investeringer i privatbanerne.
3
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 320: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 11/2-16 om regionalbanerne, til social- og indenrigsministeren
1603823_0005.png
I lyset af den samlede finansiering som gennem årene er givet til
de regionale udviklingsopgaver – og konkret til investeringer på
banerne – ser jeg ikke nogen grund til, hvis der er baner, der ikke
er blevet løbende vedligeholdt.
Det er min forventning, at regionerne fortsat varetager ansvaret for
at prioritere den regionale kollektive transport inden for de
samlede midler, som ydes til udviklingsopgaverne.
Afslutning
Som det fremgår af min bevarelse, er der nu kommet klarhed om
fordelingen af regionernes finansiering til udviklingsopgaverne
efter 2016 herunder til privatbanerne.
Regeringen forventer, at regionernes prioritering fortsat sker både
ud fra hensynet til lokale behov og hensynet til en effektiv
opgavevaretagelse.
Jeg vil nu give ordet til transport- og bygningsministeren, som vil
svare på de mere trafikfaglige spørgsmål.
4