MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. februar 2016
2016-1081
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 11. februar 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Karin Gaardsted (S).
Spørgsmål nr. 319:
Med Transport- og Bygningsministeriets bekendtgørelse om gravearbejder i
offentlige vejarealer og private fællesveje i byer og bymæssige områder fra de-
cember 2015, fritages vejmyndigheden for koordinationsforpligtigelsen ved
gravearbejder under 15 cm. Ministeren bedes redegøre for, hvorfor vejmyndig-
heden fritages for koordinationsforpligtelsen, der gælder alle andre graveaktø-
rer, og oplyse, hvilke arbejder der er i praksis forventes fritaget for koordinati-
onsforpligtelsen.
Svar:
Spørgeren henviser til § 6, nr. 1, i bekendtgørelse om gravearbejder, hvorefter
en vejmyndigheds arbejder inden for det offentlige vejareal og vedligeholdel-
sesarbejder på private fællesveje kan undtages fra koordineringsforpligtelsen,
når disse arbejder er maksimalt 15 cm dybe.
Jeg skal indledningsvist gøre opmærksom på bekendtgørelsens § 6, nr. 2, der
betyder, at samtlige graverarbejder under 10 meter i længden og 2 meter i
bredden kan undtages fra koordineringsforpligtelsen. Det er med andre ord
ikke kun vejmyndigheder, der kan undtage visse gravearbejder for koordine-
ringsforpligtelsen – også ledningsejere kan undtage visse mindre gravearbej-
der, der fx skal sikre en borgers adgang til bredbånd eller lignende, hvor mini-
steriet har vurderet, at pligt til koordinering vil være unødvendig.
Hensigten med disse bagatelgrænser er således overordnet, at vejmyndighe-
derne og ledningsejere skal have mulighed for at foretage og udføre mindre
gravearbejder på vejnettet uden at blive pålagt uforholdsmæssige administrati-
ve omkostninger, der ikke står i mål med den potentielle koordinering af så
små arbejder.
Når § 6, nr. 1, kun gælder specifikt for vejmyndigheder, skyldes det, at gravear-
bejder med en maksimal dybde på 15 cm i alt overvejende grad vil omfatte re-
tablering af asfalt og andre former for vedligeholdelses- og reparationsarbejder,