Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1603522_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. februar 2016
2016-1081
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 11. februar 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Karin Gaardsted (S).
Spørgsmål nr. 319:
Med Transport- og Bygningsministeriets bekendtgørelse om gravearbejder i
offentlige vejarealer og private fællesveje i byer og bymæssige områder fra de-
cember 2015, fritages vejmyndigheden for koordinationsforpligtigelsen ved
gravearbejder under 15 cm. Ministeren bedes redegøre for, hvorfor vejmyndig-
heden fritages for koordinationsforpligtelsen, der gælder alle andre graveaktø-
rer, og oplyse, hvilke arbejder der er i praksis forventes fritaget for koordinati-
onsforpligtelsen.
Svar:
Spørgeren henviser til § 6, nr. 1, i bekendtgørelse om gravearbejder, hvorefter
en vejmyndigheds arbejder inden for det offentlige vejareal og vedligeholdel-
sesarbejder på private fællesveje kan undtages fra koordineringsforpligtelsen,
når disse arbejder er maksimalt 15 cm dybe.
Jeg skal indledningsvist gøre opmærksom på bekendtgørelsens § 6, nr. 2, der
betyder, at samtlige graverarbejder under 10 meter i længden og 2 meter i
bredden kan undtages fra koordineringsforpligtelsen. Det er med andre ord
ikke kun vejmyndigheder, der kan undtage visse gravearbejder for koordine-
ringsforpligtelsen – også ledningsejere kan undtage visse mindre gravearbej-
der, der fx skal sikre en borgers adgang til bredbånd eller lignende, hvor mini-
steriet har vurderet, at pligt til koordinering vil være unødvendig.
Hensigten med disse bagatelgrænser er således overordnet, at vejmyndighe-
derne og ledningsejere skal have mulighed for at foretage og udføre mindre
gravearbejder på vejnettet uden at blive pålagt uforholdsmæssige administrati-
ve omkostninger, der ikke står i mål med den potentielle koordinering af så
små arbejder.
Når § 6, nr. 1, kun gælder specifikt for vejmyndigheder, skyldes det, at gravear-
bejder med en maksimal dybde på 15 cm i alt overvejende grad vil omfatte re-
tablering af asfalt og andre former for vedligeholdelses- og reparationsarbejder,
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 319: MFU spm. om, hvorfor vejmyndigheden fritages for koordinationsforpligtelsen ved gravearbejder under 15 cm, når den gælder alle andre graveaktører, til transport- og bygningsministeren
1603522_0002.png
der netop kun har betydning for vejmyndigheder. Typisk vil vedligeholdelses-
arbejder i denne dybde ikke have praktisk betydning for ledningsejere, idet
ledninger af beskyttelsesmæssige hensyn er placeret længere nede i jorden end
15 cm.
Endelig skal jeg bemærke, at selvom vejmyndigheden har muligheden for at
undtage de nævnte arbejder fra koordineringspligten, vil vejmyndigheden i en
række tilfælde selv have interesse i at foretage koordinering med henblik på at
opnå den beskyttelse, som vejlovens § 76, stk. 4, giver.
Denne bestemmelse betyder, at vejmyndigheden i indtil 2 år efter et vedlige-
holdelsesarbejde kan betinge en gravetilladelse af, at den, der modtager tilla-
delsen, dækker ethvert tab, som påføres vejmyndigheden som følge af gravear-
bejdet. Denne beskyttelse opnår vejmyndigheden ikke, hvis den ikke søger at
koordinere sit vedligeholdelsesarbejde.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt