Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1617089_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
6. april 2016
2016-1053
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 11. februar 2016 stillet følgende
spørgsmål (TRU alm. del) til skatteministeren og mig, som jeg hermed skal
besvare på begges vegne. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Christian-
sen (DF).
Spørgsmål nr. 316:
SKAT har sendt udkast til styringssignal i høring, hvoraf det fremgår, at man
påtænker at afskaffe den såkaldte portoudlægsregel. Ministeren bedes i den
forbindelse redegøre for, hvilke afledte konsekvenser en implementering af
dette styresignal fra SKAT vil få for Post Danmarks samlede økonomiske situa-
tion, samt hvilke forretningsmæssige handlerum, Post Danmark efterfølgende
vil have.
Svar:
Fra skatteministeren har jeg modtaget nedenstående oplysninger om baggrun-
den for SKAT’s ophævelse af den såkaldte forenklede portoudlægsregel, hvortil
jeg henviser:
”SKAT har den 6. januar 2016 sendt et udkast til styresignal i høring, hvori
SKAT lægger op til at ophæve de administrativt fastsatte retningslinjer for
postordrevirksomheders anvendelse af udlægsreglerne i momsloven i forbin-
delse med portoudgifter.
SKAT har i udkastet til styresignal lagt op til at ændre retningslinjerne, fordi
SKAT vurderer, at ordningen hverken har hjemmel i momsloven eller i EU’s
momssystemdirektiv. I henhold til momslovens § 27 anses forsendelsesom-
kostninger som et vederlag for en leverance, hvilket skal indgå i momsgrundla-
get og dermed pålægges moms. SKAT har oplyst, at det derfor ikke er muligt at
opretholde den nuværende ordning, hvor forsendelsesomkostninger ikke bliver
pålagt moms. Derudover har ordningen en konkurrenceforvridende effekt til
fordel for Post Danmark, og SKAT har endvidere konstateret, at ordningen i
visse tilfælde anvendes forkert af postordrevirksomhederne, hvilket medfører
et momstab for staten. Høringsfristen er udløbet, og SKAT har modtaget en
række høringssvar. Styresignalet er endnu ikke offentliggjort i endelig form.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 316: Spm. om, hvilke afledte konsekvenser en afskaffelse af den såkaldte portoudlægsregel vil få for Post Danmarks samlede økonomiske situation, samt hvilke forretningsmæssige handlerum, Post Danmark efterfølgende vil have, til transport- og bygningsministeren og skatteministeren
1617089_0002.png
SKAT’s planlagte ændring af praksis vil betyde, at postordrevirksomheder fort-
sat kan benytte udlægsreglerne, men de skal i den forbindelse opfylde de al-
mindelige krav, der stilles til udlæg i momsloven. Det forventes, at postordre-
virksomhederne fremover vil anvende udlægsreglerne mindre end i dag, da det
er administrativt tungere at anvende de normale udlægsregler fremfor den nu-
gældende ordning.
Herved forsvinder den konkurrencemæssige fordel som Post Danmark har haft
ved den nuværende ordning. Praksisændringen bevirker dog samtidig, at Post
Danmark konkurrencemæssigt bliver stillet svagere end momspligtige konkur-
rerende virksomheder. Det skyldes, at en postvirksomhed, som har pligt til at
befordre post, er momsfritaget for det, der er omfattet af postbefordringsplig-
ten. De postydelser, der ligger udenfor postbefordringspligten, er derimod
momspligtige. Momsfritagelsen for postbefordringspligten er fastsat i EU’s
momssystemdirektiv, og det er derfor ikke muligt at gøre disse ydelser moms-
pligtige.
En indskrænkning af postbefordringspligten vil betyde, at en postvirksomhed
med postbefordringspligt i højere grad vil blive konkurrencemæssigt ligestillet
med konkurrerende virksomheder. Dette skyldes, at momsfritagelsen knytter
sig til postbefordringspligten, og hvis befordringspligten indskrænkes, ind-
skrænkes momsfritagelsen tilsvarende. En postvirksomhed med postbefor-
dringspligt vil herved i højere grad kunne fradrage den indgående moms på lige
fod med konkurrerende momspligtige virksomheder.
Som nævnt finder de normale udlægsregler fortsat anvendelse. SKAT vil tage
kontakt til Post Danmark for at vejlede i disse regler.”
Jeg har desuden fået følgende oplysninger fra Post Danmark A/S om den virk-
ning, ophævelsen af den forenklede portoudlægsregel vil have for virksomhe-
den:
”Alle befordringspligtige forsendelser er ifølge EU-lovgivningen momsfrie. Den
danske portoudlægsregel har sikret, at denne momsfrihed er fastholdt i forhold
til modtageren af en e-handelsforsendelse til glæde for forbrugeren, konkur-
rencen på markedet og den enkelte e-handelsvirksomhed.
Såfremt portoudlægsreglen afskaffes er det Post Danmarks vurdering, at det vil
få meget stor negativ indvirkning på virksomhedens økonomi, svække konkur-
rencekraften og medvirke til at udhule grundlaget for opretholdelse af befor-
dringspligten på levering af breve og pakker til private.
Modtagerne af e-handelsforsendelser vil komme til at opleve en forhøjelse af
forsendelsesomkostningerne på op til 25 pct., idet forsendelsesomkostningen
pålægges moms ved e-handelsvirksomhedens viderefakturering af portoom-
kostningen.
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 316: Spm. om, hvilke afledte konsekvenser en afskaffelse af den såkaldte portoudlægsregel vil få for Post Danmarks samlede økonomiske situation, samt hvilke forretningsmæssige handlerum, Post Danmark efterfølgende vil have, til transport- og bygningsministeren og skatteministeren
1617089_0003.png
En afskaffelse vil betyde, at:
Side 3/3
der de facto vil komme moms på transportudgiften for primært e-
handelsforsendelser, som hidtil har været momsfri, fordi disse forsen-
delser er omfattet af befordringspligten,
et af de få tilbageværende kompenserende elementer for de forpligtel-
ser og byrder, der er omfattet af befordringspligten vil blive fjernet
det vil i praksis gøre forsendelsesomkostningen op til 25 pct. dyrere for
private at købe deres varer på nettet og dermed få alvorlige konsekven-
ser for dansk e-handels konkurrenceevne,
Post Danmark vil få en ringere momsmæssig stilling end de private ak-
tører, hvilket vil svække Post Danmarks konkurrencekraft. Det skyldes,
at Post Danmark i modsætning til andre distributører ikke kan afløfte
momsen på omkostningerne til leveringen af distributionsydelsen.
Det er Post Danmarks vurdering, at en afskaffelse af portoudlægsreglen vil ko-
ste virksomheden et årligt trecifret millionbeløb.”
Jeg har ikke mulighed for at vurdere rigtigheden i Post Danmarks regnestykke,
idet det bl.a. må hvile på nogle antagelser om markedsudviklingen.
Der er næppe tvivl om, at ophævelsen af de hidtil gældende retningslinjer vil få
stor betydning for virksomheden, men lige præcis med hvor meget, må også
være et spørgsmål om de normale udlægsreglers anvendelighed.
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt