MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. november 2015
2015-6381
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 23. oktober 2015 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 31:
Ministeren bedes oplyse, hvor længe Transport- og Bygningsministeriet har
været bekendt med, at Post Danmark har underskud på regnskabet som følge af
en kraftigt faldende brevmængde. Endvidere bedes ministeren oplyse, hvilke
politiske tiltag, der fra transport- og bygningsministens side er blevet iværksat
for at håndtere denne alvorlige økonomiske situation.
Svar:
Transport- og Bygningsministeriet følger løbende med i økonomien i Post
Danmark. Dette sker bl.a. på de kvartalsmøder, som holdes med selskabets
ledelse.
Jeg er af mine embedsmænd blevet orienteret om, at Post Danmark i marts
2012 på et kvartalsmøde orienterede den daværende transportminister om, at
selskabet for hele 2012 forventede et negativt driftsresultat. Forventningen om
et negativt driftsresultat kunne henføres til faldende brevmængder og svage
konjunkturer. Forud for mødet fik ministeriet tilsendt information herom.
Med hensyn til den anden del af spørgsmålet kan jeg oplyse, at, da jeg tiltrådte
som transport- og bygningsminister i juni 2015, blev jeg informeret om de øko-
nomiske problemer i Post Danmark.
I henhold til den senest indgåede politiske aftale, som er indgået i 2013, skal
forligskredsen mødes i 2015 for at drøfte den fremtidige postpolitik efter 2016.
Da jeg tiltrådte som minister i juni 2015 kunne jeg dog konstatere, at min for-
gænger ikke havde taget initiativ til en sådan drøftelse - trods det forhold at
Post Danmarks økonomi siden 2013 løbende har udviklet sig negativt frem
mod 2015, hvor der ifølge Post Danmark også forventes et underskud primært
som følge af det fortsatte fald i brevmængderne.
Af samme grund har jeg afholdt det første møde med forligskredsen bag lov om
Post Danmark og de bagvedliggende politiske aftaler.