Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1603528_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. februar 2016
2016-956
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 5. februar 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget Mikkel Dencker (DF).
Spørgsmål nr. 308:
I forlængelse af Hvidovre Kommunes foretræde for Transport- og Bygningsud-
valget den 4. februar 2016, bedes ministeren redegøre for, hvorfor man har
valgt en støjskærmsløsning langs Allingvej i Hvidovre, når den giver en mindre
støjreducerende effekt end mere effektive løsninger, som man kunne have
valgt, også inden for den afsatte økonomiske ramme på 16 mio. kr. – afsat til
formålet i tillægsbetænkningen af 11. maj 2010.
Svar:
Under debatten vedrørende anlægsloven for København–Ringsted banen blev
udtrykt et ønske fra Hvidovre Kommune om, at banen skulle lægges i tunnel på
strækningen langs Allingvej. En tunnel ville have elimineret støjen fra den nye
bane, men intet have gjort ved støjen fra motorvejen.
Beregninger for støjen fra banen på denne strækning viser, at kriterierne for
opsætning af en skærm ikke opfyldes. Dette sammenholdt med ønsket om en
løsning, der skulle nedbringe vejstøjen, gjorde at en støjskærm ville være den
samfundsøkonomisk bedste løsning. For at komme Hvidovre Kommunes be-
kymring for den fremtidige samlede støjmængde i møde besluttede forligskred-
sen bag Aftale om en grøn transportpolitik (V, S, DF, LA, SF, RV, K), at medta-
ge en støjskærm i projektet. Støjskærmen er omtalt i tillægsbetænkningen som
følger:
”Transportministeren har oplyst følgende om en aftale indgået i forligskredsen
bag aftalen »En moderne jernbane« (regeringen (V og KF), S, DF, SF, RV og
LA) med hensyn til etablering af ekstra støjafskærmning langs den ny jernbane
København-Ringsted i Hvidovre Kommune:
For at imødekomme lokale ønsker om at reducere støjen i forbindelse med den
ny jernbanes passage gennem Hvidovre har forligskredsen bag aftalen »En
moderne jernbane« af 22. oktober 2009 på møde den 11. maj 2010 besluttet at
afsætte yderligere 16 mio. kr. til projektet til etablering af en 3 m høj støjaf-
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 308: MFU spm. om, hvorfor man har valgt en støjskærmsløsning langs Allingvej i Hvidovre, når den giver en mindre støjreducerende effekt end mere effektive løsninger, som man kunne have valgt, til transport- og bygningsministeren
1603528_0002.png
skærmning på en 775 m lang strækning langs Allingvej i Hvidovre. Støjskær-
men begynder, umiddelbart hvor tunnelstrækningen ophører ved stibroen ved
Ulstrupvej, og går frem til Avedøre Havnevej.
En støjskærm på denne strækning forventes at have en reducerende effekt på
togstøjen på 1-2 dB og 2 dB på motorvejens støj. Endvidere vil skærmen kunne
fungere som et visuelt værn mod jernbanen, således at togene ikke længere vil
kunne ses fra Allingvej og det bagvedliggende villakvarter. Støjskærmen kan
endvidere beplantes.”
I forbindelse med tillægsbetænkningen blev der også foreslået en løsning med
en smallere motorvej og færre kørespor. Da den nye banes tracé er tilpasset
disse forhold, vil det ikke bidrage til en yderligere støjdæmpning. En indsnæv-
ring af motorvejen blev endvidere vurderet til at give afviklingsproblemer. Der
blev derfor ikke gået videre med denne løsning grundet lille virkning og høje
omkostninger.
Den støjskærm, som nu etableres, lever op til forudsætningerne i tillægsbe-
tænkningen til anlægsloven.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt