MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. februar 2016
2016-956
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 5. februar 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget Mikkel Dencker (DF).
Spørgsmål nr. 308:
I forlængelse af Hvidovre Kommunes foretræde for Transport- og Bygningsud-
valget den 4. februar 2016, bedes ministeren redegøre for, hvorfor man har
valgt en støjskærmsløsning langs Allingvej i Hvidovre, når den giver en mindre
støjreducerende effekt end mere effektive løsninger, som man kunne have
valgt, også inden for den afsatte økonomiske ramme på 16 mio. kr. – afsat til
formålet i tillægsbetænkningen af 11. maj 2010.
Svar:
Under debatten vedrørende anlægsloven for København–Ringsted banen blev
udtrykt et ønske fra Hvidovre Kommune om, at banen skulle lægges i tunnel på
strækningen langs Allingvej. En tunnel ville have elimineret støjen fra den nye
bane, men intet have gjort ved støjen fra motorvejen.
Beregninger for støjen fra banen på denne strækning viser, at kriterierne for
opsætning af en skærm ikke opfyldes. Dette sammenholdt med ønsket om en
løsning, der skulle nedbringe vejstøjen, gjorde at en støjskærm ville være den
samfundsøkonomisk bedste løsning. For at komme Hvidovre Kommunes be-
kymring for den fremtidige samlede støjmængde i møde besluttede forligskred-
sen bag Aftale om en grøn transportpolitik (V, S, DF, LA, SF, RV, K), at medta-
ge en støjskærm i projektet. Støjskærmen er omtalt i tillægsbetænkningen som
følger:
”Transportministeren har oplyst følgende om en aftale indgået i forligskredsen
bag aftalen »En moderne jernbane« (regeringen (V og KF), S, DF, SF, RV og
LA) med hensyn til etablering af ekstra støjafskærmning langs den ny jernbane
København-Ringsted i Hvidovre Kommune:
For at imødekomme lokale ønsker om at reducere støjen i forbindelse med den
ny jernbanes passage gennem Hvidovre har forligskredsen bag aftalen »En
moderne jernbane« af 22. oktober 2009 på møde den 11. maj 2010 besluttet at
afsætte yderligere 16 mio. kr. til projektet til etablering af en 3 m høj støjaf-