MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. februar 2016
2016-868
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 2. februar 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 302:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 1. februar 2016 fra Heine
Skjerning m.fl. vedrørende linjeføringen i forbindelse med opgradering af Rute
54 – Næstved-Rønnede, jf. TRU alm. del – bilag 157.
Svar:
Formålet med udbygningen af Rute 54 er at forbedre vejforbindelsen mellem
Næstved og Rønnede, således at trafikken fra Stevns og Faxe bliver tilgodeset
ved udbygningen. Ved at udbygge Rute 54 til motorvej mellem Næstved og
Rønnede vil der blive etableret en forbindelse til Sydmotorvejen, som kan be-
tjene trafikken både mod nord til København og mod syd til en kommende fast
forbindelse over Femern Bælt.
I forlængelse heraf fremgår det af Vejdirektoratets høringsnotat fra den indle-
dende høring, at løsningen via Haslev ligger udenfor rammerne af det politisk
vedtagne kommissorium for opgaven, hvorfor den nordlige løsning vil blive
behandlet på et mere overordnet niveau i VVM-undersøgelsen.
Dette indebærer, at man på et mere overordnet niveau vurderer konsekvenser-
ne af den alternative rute, herunder de samfundsøkonomiske og arealmæssige
konsekvenser.
Vejdirektoratet har oplyst, at en motortrafikvej langs jernbanen mellem Næst-
ved og Haslev vil blive 18-19 km lang og vil komme tættere på Natura 2000-
området
Holmegårds mose og Porsmose
ved Gødstrup Engsø end en motorvej
mellem Næstved og Rønnede. Forslaget rummer også en mulig tilslutning ved
Ulse, som vil komme i konflikt med Natura 2000-området
Søer ved Bregen-
tved og Gisselfeld,
hvor vejen vil krydse den sydlige del af området.
Klimaet er et af mange forhold, som bliver beskrevet og vurderet i VVM-
undersøgelsen af Næstved-Rønnede motorvejen. Blandt andet bliver der gen-
nemført beregninger af det samlede CO
2
-udslip for de fire forslag A, B, C og E.