Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1600661_0001.png
MINISTEREN
Transport– og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. februar 2016
2016-801
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 29. januar 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 292:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 27. januar 2016 fra James Ya-
tes vedrørende arbejdstidsregler og OST- kørsel, jf. TRU alm. del - bilag 146.
Svar:
James Yates har oplyst, at der efter Højesterets dom af 4. februar 2014 er sket
en dramatisk udvikling af arbejdstiden for chauffører, der udfører kørsel på
grundlag af tilladelser til offentlig servicetrafik, da det er blevet muligt at provi-
sionslønne disse chauffører. Ifølge James Yates er mange chauffører er nu pro-
visionsaflønnede med ugentlige arbejdstider på langt over 48 timer, hvilket
betyder, at det ikke er muligt at overholde arbejdsmiljølovens krav om hvilepe-
rioder.
Jeg kan i denne anledning oplyse følgende:
Tilladelser til offentlig servicetrafik udstedes i medfør af taxiloven og giver ret
til at udføre kørsel efter kontrakt med et trafikselskab omfattet af lov om trafik-
selskaber. Indehavere af sådanne tilladelser skal følge de bestemmelser om løn-
og arbejdsvilkår for chauffører, der findes i de kollektive overenskomster på
området.
Trafik- og Byggestyrelsen har indtil den 4. februar 2015 fortolket denne be-
stemmelse således, at chauffører skulle ansættes og timelønnes i overensstem-
melse med en landsdækkende kollektiv overenskomst på området.
Ved dommen af 4. februar 2015 fastslog Højesteret, at enhver kollektiv over-
enskomst på området – uanset dens indhold – levede op til taxilovens krav.
Chauffører, der udfører offentlig servicetrafik, kan således aflønnes på provisi-
onsbasis.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 292: Spm. om kommentar til henvendelse af 27/1-16 fra James Yates vedrørende arbejdstidsregler og OST-kørsel, til transport- og bygningsministeren
1600661_0002.png
Jeg fremsatte derfor den 10. februar 2016 et forslag om ændring af taxiloven,
hvorved der indføres et udtrykkeligt lovmæssigt krav om at følge de bestem-
melser om løn- og arbejdsvilkår for chauffører, som findes i de kollektive over-
enskomster, der er indgået af arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder
på hele det danske område. Da taxilovens bestemmelse om løn- og arbejdsvil-
kår er enslydende med bus- og godskørselslovens bestemmelser på området,
har jeg vurderet, at det også er nødvendigt at justere ordlyden af disse bestem-
melser.
Jeg har endvidere fundet det nødvendigt at styrke tilsynet med overholdelsen
af reglerne om løn- og arbejdsvilkår for chauffører, der udfører kørsel omfattet
af taxiloven.
Lovforslaget giver derfor, som det allerede er tilfældet i bus- og godskørselslov-
givningen, myndigheder, der har udstedt tilladelser i henhold til taxiloven, mu-
lighed for at påbyde indehavere af tilladelser at indsende dokumentation for, at
de følger bestemmelserne om løn- og arbejdsvilkår i de kollektive overenskom-
ster. Lovforslaget giver videre mulighed for at anmode overenskomstparterne
på området om en vurdering af, om tilladelsesindehavere overholder bestem-
melserne om løn- og arbejdsvilkår.
Lovforslaget giver endelig mulighed for at sanktionere kravet om indsendelse af
dokumentation for overholdelse af bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for
chauffører med ugentlige tvangsbøder på op til 10.000 kr.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at det forudsættes i arbejdsmiljøloven, at chauffører har
en sammenhængende hvileperiode på mindst 11 timer inden for hver periode
på 24 timer samt ét ugentligt fridøgn inden for hver periode af 7 døgn. Der skal
endvidere inden for hver periode af 7 døgn være et ugentligt fridøgn, som skal
ligge i umiddelbar tilslutning til en daglig hvileperiode. Det ugentlige fridøgn
skal så vidt muligt falde på søndage.
Det fremgår endvidere af færdselsloven, at biler ikke må føres eller forsøges
ført af personer, som på grund af sygdom, svækkelse, overanstrengelse, mangel
på søvn, påvirkning af opstemmende eller bedøvende midler eller af lignende
årsager befinder sig i en sådan tilstand, at vedkommende er ude af stand til at
før bil på betryggende måde.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Christian Schmidt