MINISTEREN
Transport– og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. februar 2016
2016-801
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 29. januar 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 292:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 27. januar 2016 fra James Ya-
tes vedrørende arbejdstidsregler og OST- kørsel, jf. TRU alm. del - bilag 146.
Svar:
James Yates har oplyst, at der efter Højesterets dom af 4. februar 2014 er sket
en dramatisk udvikling af arbejdstiden for chauffører, der udfører kørsel på
grundlag af tilladelser til offentlig servicetrafik, da det er blevet muligt at provi-
sionslønne disse chauffører. Ifølge James Yates er mange chauffører er nu pro-
visionsaflønnede med ugentlige arbejdstider på langt over 48 timer, hvilket
betyder, at det ikke er muligt at overholde arbejdsmiljølovens krav om hvilepe-
rioder.
Jeg kan i denne anledning oplyse følgende:
Tilladelser til offentlig servicetrafik udstedes i medfør af taxiloven og giver ret
til at udføre kørsel efter kontrakt med et trafikselskab omfattet af lov om trafik-
selskaber. Indehavere af sådanne tilladelser skal følge de bestemmelser om løn-
og arbejdsvilkår for chauffører, der findes i de kollektive overenskomster på
området.
Trafik- og Byggestyrelsen har indtil den 4. februar 2015 fortolket denne be-
stemmelse således, at chauffører skulle ansættes og timelønnes i overensstem-
melse med en landsdækkende kollektiv overenskomst på området.
Ved dommen af 4. februar 2015 fastslog Højesteret, at enhver kollektiv over-
enskomst på området – uanset dens indhold – levede op til taxilovens krav.
Chauffører, der udfører offentlig servicetrafik, kan således aflønnes på provisi-
onsbasis.