MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. marts 2016
2016-769
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 28. januar 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S).
Spørgsmål nr. 289:
Ministeren bedes oplyse, om DSB’s køreplan på Sydbanen lever op til kravene i
kontrakten om minimum to tog i timen morgen og eftermiddag, når der ikke er
nogen togafgange mellem afgangene kl. 07.47 og kl. 08.47 fra Næstved mod
København, hvilket af pendlerne opleves som en klar forringelse.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der oplyser følgende:
”DSB har haft udfordringer med at få det antal lokomotiver klar, som er nød-
vendige for at opretholde den planlagte drift i den sjællandske regionaltrafik.
Fra den 21. december 2015 aflyste DSB tre myldretidsafgange på Sydbanen.
Den ene af afgangene – fra Nykøbing F til Rødby F kl. 6.44 – blev umiddelbart
efter erstattet af en togbus. De to øvrige tog var hhv. et morgentog fra Rødby F
til Østerport med afgang fra Næstved kl. 8.27 og et eftermiddagstog fra Øster-
port til Nykøbing F med afgang fra Næstved kl. 15.31.
DSB er forpligtet til at køre fem myldretidsafgange på hverdage på Sydbanen,
men har planlagt en kørsel med seks afgange på banen. Aflysningen af to af
myldretidsafgangene medførte, at DSB ikke levede op til kravene i trafikerings-
planen i forhold til antallet af tog i myldretiden på Sydbanen. DSB kørte således
et tog for lidt på Sydbanen i myldretiden i forhold til kontraktens krav.
Den 18. december 2015 anmodede Transport- og Bygningsministeriet DSB om
et notat vedr. aflysningen af myldretidstogene, som DSB sendte den 6. januar
2016. Den 13. januar 2016 blev DSB anmodet om at besvare, om DSB med af-
lysningerne levede op til kravene i trafikeringsplanen. Den 19. januar 2016
fremsendte DSB et notat til ministeriet, hvor det fremgik, at det ikke var tilfæl-
det.