Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1611351_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. marts 2016
2016-769
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 28. januar 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S).
Spørgsmål nr. 289:
Ministeren bedes oplyse, om DSB’s køreplan på Sydbanen lever op til kravene i
kontrakten om minimum to tog i timen morgen og eftermiddag, når der ikke er
nogen togafgange mellem afgangene kl. 07.47 og kl. 08.47 fra Næstved mod
København, hvilket af pendlerne opleves som en klar forringelse.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der oplyser følgende:
”DSB har haft udfordringer med at få det antal lokomotiver klar, som er nød-
vendige for at opretholde den planlagte drift i den sjællandske regionaltrafik.
Fra den 21. december 2015 aflyste DSB tre myldretidsafgange på Sydbanen.
Den ene af afgangene – fra Nykøbing F til Rødby F kl. 6.44 – blev umiddelbart
efter erstattet af en togbus. De to øvrige tog var hhv. et morgentog fra Rødby F
til Østerport med afgang fra Næstved kl. 8.27 og et eftermiddagstog fra Øster-
port til Nykøbing F med afgang fra Næstved kl. 15.31.
DSB er forpligtet til at køre fem myldretidsafgange på hverdage på Sydbanen,
men har planlagt en kørsel med seks afgange på banen. Aflysningen af to af
myldretidsafgangene medførte, at DSB ikke levede op til kravene i trafikerings-
planen i forhold til antallet af tog i myldretiden på Sydbanen. DSB kørte således
et tog for lidt på Sydbanen i myldretiden i forhold til kontraktens krav.
Den 18. december 2015 anmodede Transport- og Bygningsministeriet DSB om
et notat vedr. aflysningen af myldretidstogene, som DSB sendte den 6. januar
2016. Den 13. januar 2016 blev DSB anmodet om at besvare, om DSB med af-
lysningerne levede op til kravene i trafikeringsplanen. Den 19. januar 2016
fremsendte DSB et notat til ministeriet, hvor det fremgik, at det ikke var tilfæl-
det.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 289: MFU spm. om, hvorvidt DSB’s køreplan på Sydbanen lever op til kravene i kontrakten om minimum to tog i timen morgen og eftermiddag, til transport- og bygningsministeren
1611351_0002.png
Den 29. januar 2016 gjorde Transport- og Bygningsministeriet DSB telefonisk
opmærksom på, at DSB skulle indsætte togbusser, hvis DSB ikke levede op til
kravene i trafikkontrakten.
DSB anmodede Transport- og Bygningsministeriet om dispensation fra trafike-
ringsplanen den 5. februar 2016. Den 15. februar 2016 sendte Transport- og
Bygningsministeriet et brev til DSB, hvor det fremgik, at anmodningen ikke
blev godkendt. I stedet blev det gentaget, at DSB skulle indsætte togbusser i
stedet for de aflyste tog, som medførte at DSB ikke levede op til kravene i trafi-
keringsplanen. DSB indsatte en togbus i stedet for morgenafgangen på Sydba-
nen. Det drejede sig om afgangen fra Rødby klokken 07:15 med planlagt afgang
fra Næstved klokken 08.27. Det var dog ikke muligt for togbussen at følge tog-
køreplanen. Togbussen kørte således først fra Næstved ved 9 tiden. DSB vurde-
rede, om togbussen skulle indsættes i stedet for morgenafgangen mod Køben-
havn eller indsættes i stedet for eftermiddagsafgangen til Nykøbing F. Da aflys-
ningen af morgenafgangen berørte flere passagerer, blev der indsat en togbus i
stedet for morgenafgangen.
Indsættelsen af togbussen medførte, at DSB levede op til kravene i trafikkon-
trakten til antallet af tog i myldretiden på Sydbanen.
Togbussen blev indsat i driften fra mandag den 22. februar 2016.
For så vidt angår det tredje aflyste tog (eftermiddagstog fra Østerport til Nykø-
bing F med afgang fra Næstved kl. 15.31), besluttede DSB at det ikke skulle er-
stattes af en togbus. Det skyldes, at DSB jf. trafikeringsplanen ikke er forpligtet
til at køre afgangen. DSB har som tidligere nævnt planlagt kørsel med seks af-
gange i myldretiden på Sydbanen, hvor der i kontrakten er krav om, at der skal
køres fem afgange. Det skal samtidig bemærkes, at rejsetiden med togbus er så
meget længere end med tog, at rejsende med en eventuel togbus må forvente at
blive overhalet af det efterfølgende tog. Dette er også tilfældet i en situation,
hvor togbussen kører uden stop mellem endestationerne.
De tre myldretidstog på Sydbanen blev genindsat i driften fra mandag den 29.
februar 2016.
DSB kan på den baggrund bekræfte, at der i perioden fra den 21. december
2015 til den 29. februar 2016 ikke kørte nogle togafgange fra Næstved til Kø-
benhavn mellem kl. 7.47 og 8.47. Der var dog en afgang kl. 7.17, 7.27 og 7.47,
som alle kørte til Østerport. Fra den 22. februar 2016 til ultimo uge 8 var der
som tidligere nævnt endvidere en togbus, som afgik fra Næstved st. mod Kø-
benhavn ved 9 tiden.”
Jeg kan konstatere, at DSB-kontrakten, som blev indgået af den tidligere rege-
ring sammen med SF og Enhedslisten, på dette punkt er indrettet sådan, at der
ikke er mulighed for at kunne kræve, at der indsættes et bestemt antal togbus-
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 289: MFU spm. om, hvorvidt DSB’s køreplan på Sydbanen lever op til kravene i kontrakten om minimum to tog i timen morgen og eftermiddag, til transport- og bygningsministeren
1611351_0003.png
ser, som rækker ud over den trafikmængde (antal afgange), som følger af kon-
trakten.
Generelt kan det bemærkes, at indsættelse af togbusser til opfyldelse af DSB-
kontrakten ofte vil bevirke, at bussen ikke på alle stationer når frem til og afgår
fra stationen på samme tid, som toget ville have gjort. Dette skyldes, at det ta-
ger længere tid at køre med bus end med tog.
Også derfor er togbusser ikke en holdbar løsning. Jeg kan i forlængelse heraf
konstatere, at det er lykkedes DSB at reparere de pågældende lokomotiver hur-
tigere end ultimo maj 2016, som DSB tidligere har kommunikeret, sådan at
passagererne igen kan rejse med tog.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt