Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1608064_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. marts 2016
2016 - 744
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 27. januar stillet mig følgende
spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Villum Christensen (LA).
Spørgsmål nr. 286:
Af miljøundersøgelsen "Niveaufri udfletning Ringsted Øst" (november 2015),
fremgår det, at Banedanmark vurderer, at 0+ alternativet på sigt vil give kapa-
citetsproblemer. Ministeren bedes oplyse, hvordan Banedanmark påtænker at
tilvejebringe den fornødne kapacitet ved Ringsted, når der bliver behov for den,
samt redegøre for hvor stor en del af investeringerne i alternativ 0 eller 0+, der
kan udnyttes til den fremtidige forøgelse af kapaciteten.
Svar:
Banedanmark har oplyst, at deres analyser har vist, at både 0- og 0+-løsningen
vil kunne afvikle den forudsatte trafik med en tilfredsstillende regularitet på
Ringsted Station, frem til åbningen af Femern Bælt-forbindelsen.
Jeg bemærker endvidere, at Banedanmark også oplyser, at alene 0- og 0+-
løsningen vil kunne stå færdigt til åbningen af København-Ringstedbanen. Jeg
vil derfor, på baggrund af det tidsmæssige aspekt samt det forhold, at der ikke
synes at kunne samles et flertal for andre løsninger, lægge op til, at man vælger
at gennemføre 0-løsningen i Ringsted, som er vedtaget af Folketinget i maj
2010 ved anlægslov for Den ny bane København – Ringsted.
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt