Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1599819_0001.png
Folketingets Transport- og Bygningsudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 001-14155
Den 15. februar 2016
Folketingets Transport- og Bygningsudvalg har i brev af 21. januar 2016 stillet
følgende spørgsmål nr. 283 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 283 (alm. del)
Ministeren bedes oplyse, hvem der er opdragsgiver for
testinstanserne/prøvningslaboratorierne samt i hvor høj grad bilfabrikanterne selv
er involveret i testen?
Svar
Der foretages ikke EU-typegodkendelser i Danmark, for så vidt angår
luftforurening fra køretøjer, så der er ikke nærmere erfaring om forholdet mellem
fabrikant, myndighed og testinstans i Danmark.
De administrative rammer for typegodkendelse er fastlagt i rammedirektiv for
2007/46/EU om fastlæggelse af en ramme for godkendelse af motorkøretøjer og
påhængskøretøjer dertil samt af systemer, komponenter og separate tekniske
enheder til sådanne køretøjer.
Tekniske krav til afprøvninger af luftforurening fastlægges i forordning
2007/715/EU om typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til emissioner
fra lette person- og erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6) samt tilhørende
sekundære retsakter (2008/692/EU) og senere ændringer.
Heraf fremgår det, at fabrikanten skal påvise, at de køretøjer, der tilføres det
europæiske marked, er typegodkendt i overensstemmelse med reglerne.
Fabrikanten skal godtgøre dette over for typegodkendelsesmyndigheden forud for,
at der kan gives en godkendelse.
EU-Kommissionen har den 27. januar 2016 fremlagt forslag til revision af
forordningen om typegodkendelse, hvor også relationerne mellem myndighed,
fabrikant og testfirma adresseres.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 •
Tlf. +45 38 142 142 • Fax +45 33 145 042 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • • www.mfvm.dk
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 283: Spm. om, hvem der er opdragsgiver for testinstanserne/prøvningslaboratorierne og i hvor høj grad bilfabrikanterne selv er involveret i testen, til miljø- og fødevareministeren
I forbindelse med Volkswagens igangværende indsats for at rette op på deres
tidligere brug af snydesoftware, har de tyske typegodkendelsesmyndigheder
oplyst, at både Volkswagen og myndigheden får lavet separate, uafhængige tests.
Eva Kjer Hansen
/
Michel Schilling
2