Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1599817_0001.png
Folketingets Transport- og Bygningsudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 001-14155
Den 15. februar 2016
Folketingets Transport- og Bygningsudvalg har i brev af 21. januar 2016 stillet
følgende spørgsmål nr. 282 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 282 (alm. del)
Ministeren bedes redegøre for, hvilke parametre, der indgår i den nye RDE-test af
nye biler som EU landene blev enige om i efteråret (okt. 2015) – f.eks. i hvilken
højde over havet testen foregår, ved hvilken temperatur, hvor lang tid testen
strækker sig over mv. Der ønskes en samlet liste over de parametre, der indgår i
testen. Derudover bedes ministeren redegøre for, om der i RDE-testen også indgår
test i laboratorium f.eks. på rullefelt eller i vindtunnel.
Svar
Spørgsmålet har været forelagt Miljøstyrelsen, som oplyser følgende:
’Real driving emission-testen (RDE), som blev besluttet i EU-Kommissionens
motorkomite i oktober 2015, er et supplement til de nuværende test, der allerede
er defineret og udføres i et laboratorium. Der foreligger en række tekniske
specifikationer for, hvordan RDE-testen skal udføres, som beskrives i det følgende.
De tekniske specifikationer definerer, hvornår målinger i forbindelse med testen er
gyldige af hensyn til så vidt muligt at have et reproducerbart system.
Ved testen bliver der monteret måleudstyr i bilen, og der foretages målinger fra
udstødningsrøret direkte under kørslen (kaldet PEMS for ’Portable Emission
Monitoring System’). Testen skal udføres med en chauffør og et testvidne i bilen
under prøvningen. Disse sammen med testudstyret udgør umiddelbart køretøjets
last.
Der defineres en motorfamilie, hvilket betyder, at ikke alle nye biltyper skal have
gennemført testen, men at sammenlignelige biltyper, der anvender samme motor,
gearkasse med mere, kan grupperes i familier. Dette anvendes også i forbindelse
med eksisterende typegodkendelsestest.
Miljø- og Fødevareministeriet • Slotsholmsgade 12 •
Tlf. +45 38 142 142 • Fax +45 33 145 042 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • • www.mfvm.dk
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 282: Spm. om, hvilke parametre, der indgår i den nye RDE-test af nye biler som EU landene blev enige om i efteråret, til miljø- og fødevareministeren
1599817_0002.png
RDE-testen træder i kraft i to trin og gælder for benzin- og diesel-person- og
varebiler, jf. tabel 1, hvor køretøjskategori M typisk er personbiler, og kategori N
typisk er varebiler.
Tabel 1: Oversigt over ikrafttrædelsestidspunkter for de respektive
køretøjskategorier.
Kategori
Nye typer
Alle typer
Trin 1
Trin 2
M, N1-I
N1-II, N1-III og N2
M, N1-I
N1-II, N1-III og N2
1.9.2017
1.9.2018
1.1.2020
1.1.2021
1.9.2019
1.9.2020
1.1.2021
1.1.2022
Den rute, bilen skal igennem, skal dække bykørsel (ca. 34 %), landevejskørsel (ca.
33 %) og motorvejskørsel (ca. 33 %) og strækker sig over 90-120 minutter. Med
”ca.” menes der en usikkerhed på plus/minus 10 %, undtagen for bykørsel, hvor
der minimum skal indgå 29 % kørsel af den totale tur. Minimumsdistancen for
hver af de tre kørselstyper er 16 km. Testen skal udføres på hverdage og uden
afbrydelse, således at data kontinuerligt kan registreres. Måleudstyret skal drives
af strøm fra en separat strømkilde (ikke motoren) med visse udtagelser for
sikkerhedsudstyr, der må drives af bilens batteri.
Motorvejskørsel er karakteriseret ved hastigheder over 90 km/t. Bilen må ikke
køre hurtigere end 145 km/t med en afvigelse på yderligere 15 km/t, men ikke
mere end 3 % af varigheden for motorvejskørsel. Hastigheden skal ligge mellem
90-110 km/t, men skal være over 100 km/t i mindst 5 minutter.
Landevejskørsel er karakteriseret ved hastigheder på 60-90 km/t.
Bykørsel er karakteriseret ved hastigheder op til 60 km/t.
Gennemsnitshastigheden inkl. stop skal for bykørslen ligge mellem 15 og 40 km/t.
Stop-perioder, hvor der køres under 1 km/t, skal udgøre mellem 6-30 % af
bykørselstestens varighed. Endvidere skal der være adskillige stop, som varer
længere end 10 sekunder. Meget lange stop skal undgås, og hvis der er stop
længere end 180 sekunder, udgår disse målinger af testen.
De lokale hastighedsbegrænsninger er gældende ved testen. Overtrædelse af de
lokale hastighedsbegrænsninger gør dog ikke testen ugyldig.
Testen kan foregå i forskellig højde over havet. Såfremt testen foregår under 700
meter over havet, anses testresultaterne for normale. Fra 700-1300 meter over
havet anses testresultaterne for gennemført under udvidede betingelser. Desuden
skal den relative kumulative højdeforskel være mindre end 1200 m/100 km test.
Krav til temperaturspænd skærpes efter den første overgangsperiode. For trin 1 er
moderat temperatur således mellem 3˚C og 30˚C, og udvidede betingelser ned til
minus 2˚C. For trin 2 er moderat temperatur mellem 0˚C og 30˚C, og udvidede
betingelser er mellem minus 7˚C og plus 35˚C.
Hvis dele af testen er foretaget under udvidede betingelser for temperatur og
højde, kan emissionerne divideres med 1,6 i dette tidsrum.
2
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 282: Spm. om, hvilke parametre, der indgår i den nye RDE-test af nye biler som EU landene blev enige om i efteråret, til miljø- og fødevareministeren
1599817_0003.png
Efter testturen er færdig, foretages kontrol med de dynamiske forhold af vejens
hældning, modvind, kørselsdynamik (accelerationer og opbremsninger),
hjælpesystemers indvirkning på energiforbruget samt emissioner.
Herefter verificeres testdata. Testmålinger, der ligger uden for normalområdet,
tælles ikke med. Resultaterne må ikke overskride overensstemmelsesfaktoren, som
er angivet i tabel 2 nedenfor.
Tabel 2: Overensstemmelsesfaktorer ift. euronorm 6
NOx
Partikelantal
Trin 1
Trin 2
2,1
1+
usikkerhedsmargin=
0,5*
Fastsættes i 2016
Fastsættes i 2016
*Måleusikkerhed, som årligt skal vurderes og evt. justeres af EU-Kommissionen
.
Yderligere indgår en overførselsfaktor (transfer function), der endnu ikke er
defineret, men vil få til hensigt at normalisere yderpunkter i testen. Bilindustrien
har presset på for at få denne funktion. Flere lande inklusiv Danmark har arbejdet
imod at tage overførselsfunktionen med, da der ikke forelå data til at underbygge
behovet, og idet den umiddelbare vurdering var, at man herved i stigende grad
ville bevæge sig væk fra ”faktisk kørsel”.
EU-Kommissionen har tilkendegivet, at der i løbet af 2016 vil blive fremlagt
yderligere forslag i motorkomiteen om tekniske specifikationer ift. koldstart,
overensstemmelsesfaktor for partikelantal, hybridkøretøjer og
overensstemmelsesfaktorer for kontrol af biler, som er ibrugtaget.’
Eva Kjer Hansen
/
Michel Schilling
3