Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1595486_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
4. februar 2016
2016-564
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 20. januar 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Lennart Damsbo-Andersen (S).
Spørgsmål nr. 272:
Ministeren bedes kommentere artiklen "Forbindelsen der skiller landene" fra
Berlingske d. 11/1-16.
Svar:
Hovedudfordringen for sænketunnelprojektet under Femern Bælt er den tyske
myndighedsgodkendelse. Det giver den omtalte artikel i Berlingske en udmær-
ket beskrivelse af.
Jeg deler bestemt ikke NABU’s opfattelse af, at Femern Bælt-projektet ikke
giver mening og skulle være overflødigt. Femern Bælt-forbindelsen vil forbedre
infrastrukturforbindelserne mellem Skandinavien og kontinentet. Femern
Bælt-forbindelsen vil forkorte rejsetiden for såvel persontransporten som gods-
transporten. Således vil den faste forbindelse over Femern Bælt og de tilhøren-
de landanlæg styrke jernbanetransporten. Det gælder ikke mindst jernbane-
godstransporten, hvor der spares 160 km i forhold til den nuværende korridor
via Storebælt og Jylland.
Jeg noterer, at NABU deler ønsket om at skabe bedre forbindelser mellem
Skandinavien og det centrale Europe. En modernisering af den eksisterende
jernbane mellem Storebælt og Flensborg, som NABU er citeret for at foreslå
som et billigere alternativ, vil grundlæggende ikke løse den udfordring. Jernba-
netransporten vil ikke blive styrket, og bilister og vognmænd vil ikke opnå
hverken rejsetidsbesparelser eller større fleksibilitet.
NABU hævder i artiklen, at europæiske skatteydere skal finansiere projektet,
der finansierer den danske entreprenørbranche. Europa-Kommissionen har
tildelt en støtte på 4,4 mia. kr. i perioden 2017-2019. Støtten svarer til ca. 20
pct. af de støtteberettigede udgifter. Resten vil blive betalt af brugerne. NABU
overser tilsyneladende, at anlægsarbejderne udbydes i EU-licitation, så alle
kvalificerede entreprenørkonsortier kan byde på opgaverne. I de entreprenør-
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm. om kommentar til artiklen "Forbindelsen der skiller landene" fra Berlingske d. 11/1-16, til transport- og bygningsministeren
1595486_0002.png
konsortier, der har afgivet tilbud på de fire store anlægsentrepriser, indgår en-
treprenører fra en lang række lande.
Som følge af den forsinkede tyske myndighedsproces vil jeg sammen med for-
ligskredsen bag Femern Bælt-forbindelsen drøfte, hvad der skal ske med de
endelige tilbud, som Femern A/S modtog medio september 2015, inden vedstå-
elsesfristen udløber medio maj 2016.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt