Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1603558_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. februar 2016
2016-1232
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har ved brev af 18. februar 2016 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 271:
Ministeren bedes kommentere præsentationen fra HH-Ferries vedrørende
transportøransvar, jf. TRU alm. del – bilag 135.
Svar:
Jeg må indledningsvis understrege, at beslutningen om at indføre transportør-
ansvar er en svensk beslutning, som jeg gerne var foruden. Det er af den grund
også op til den svenske regering at beslutte, hvornår id-kontrollen kan lempes
eller helt afskaffes. Det gælder tillige for den konkrete udformning og gennem-
førelse af kravet om id-kontrol.
HH-Ferries udtrykker i sin præsentation et ønske om sidestilling af transportø-
rer og infrastrukturejere i forhold til de svenske krav om transportøransvar.
Hertil bemærkes, at udformningen af svensk lovgivning, herunder de svenske
krav om id-kontrol, er et anliggende for den svenske regering, hvortil sådanne
forespørgsler må rettes.
I forhold til konsekvenserne for pendlere og erhvervsliv kan jeg i øvrigt oplyse,
at jeg fortsat over for den svenske regering søger en dialog om mulighederne
for en smidigere løsning for håndtering af dokumentationskravet, sådan at
transportørerne får klare retningslinjer for id-kontrollen og pendlere samt er-
hvervsliv generes mindst muligt.
En eventuel transportørkompensationsordning må være et anliggende for den
svenske regering, idet der er tale om svensk lovgivning. Jeg bemærker i den
forbindelse, at den svenske regering har udtalt at have en ambition om at finde
en form for operatørkompensation.
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 271: Spm. om kommentar til præsentation fra HH-Ferries vedrørende transportøransvar, til transport- og bygningsministeren
1603558_0002.png
Side 2/2