Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1590505_0001.png
J.nr.
Miljø- og fødevareministerens besvarelse
af spørgsmål nr. Y stillet af Folketingets
Transport- og Bygningsudvalg
Spørgsmål
”Agter ministeren i fremtiden at etablere en
national kontrolvirksomhed – i regi af f.eks.
Teknologisk Institut – der på stikprøvebasis
efterprøver bilfabrikanternes oplysninger med
hensyn til emissioner og brændstoføkonomi?”
Svar
Tak for samrådsspørgsmålet.
Omkring et, synes jeg, væsentligt emne. Det er jo i
virkeligheden sådan, at det, at vi har en stærk
debat i det danske Folketing, det er kun
hjælpsomt for mig, i forhold til at kunne lægge
pres på Kommissionen, om at handle på det her
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 260: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 14/1-16 om bilers emissioner og brændstoføkonomi, til miljø- og fødevareministeren
felt. Og der vil det jo være udvalget bekendt, at
skiftende miljøministre gennem årene faktisk har
arbejdet rigtig meget med denne her sag og netop
søgt at få Kommissionen til at agere stærkere på
det her felt.
Det er sådan at krav til og kontrol med bilers
udledning af luftforurening er reguleret ved EU-
regler om typegodkendelse af biler.
Derfor er mit fokus at få skærpet EU-
reguleringen, så kontrollen af om ibrugtagne biler
overholder EU´s udledningsnormer, bliver bedre.
Det har i en del år været kendt, at dieselbilernes
udledning ved virkelig kørsel var højere end det,
som de er typegodkendt til.
Test af nye bilers emissioner i laboratorier i
forbindelse med typegodkendelsen har således
vist sig ikke at være tilstrækkelige. De skal
komplementeres med test ved virkelig kørsel, som
i EU-sproget kaldes RDE – Real Driving
Emissions.
2
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 260: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 14/1-16 om bilers emissioner og brændstoføkonomi, til miljø- og fødevareministeren
Og der har vi, som nævnt, fra dansk side i flere år
presset på i EU for at få indført bedre test af
dieselbilerne – senest på Miljørådsmødet i
efteråret, hvor jeg bragte emnet op sammen med
bl.a. Østrig.
Volkswagen indrømmede sidste år at have snydt
med softwaren i mange af deres dieselbiler, så de
forurener betydeligt mere, end de burde.
Og jeg tror ikke der er nogen tvivl om at
Volkswagen-skandalen var en væsentlig
medvirkende årsag til, at det den 28. oktober
overhovedet lykkedes at få vedtaget nye
supplerende testkrav i EU til person- og varebiler.
For selv om vi har diskuteret det i mange år, så
har det knebet med viljen til at træffe en
beslutning på området, og nu kom vi et markant
stykke videre.
De nye krav betyder, at nye biler her fra årsskiftet
skal testes ved virkelig kørsel.
3
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 260: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 14/1-16 om bilers emissioner og brændstoføkonomi, til miljø- og fødevareministeren
Bilerne testes både ved bykørsel, landevejskørsel
og på motorvejene, og en testtur tager mellem 90
og 120 minutter.
Fra 2017 skal bilerne ved testen ved virkelig
kørsel overholde grænseværdien for NOx plus en
usikkerhedsmargin. Og fra 2020 vil
usikkerhedsmarginen blive strammet yderligere.
Der har været kritik af, at de nye test ikke er
skrappe nok, og at overgangsperioden er for lang.
Og det kan man godt diskutere. Jeg må bare sige,
at med de meget lange og hidtil resultatløse
drøftelser, vi har haft i EU, er det en sejr, at det
omsider er besluttet at stramme test-proceduren
op.
Den nye test reflekterer i højere grad end de
hidtidige laboratorietests bilernes reelle
udledning af sundhedsskadeligt NOx.
4
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 260: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 14/1-16 om bilers emissioner og brændstoføkonomi, til miljø- og fødevareministeren
De nye testkrav vil altså fremme, at bilerne
kommer til at overholde EU-
udledningsnormerne.
På den måde bliver mulighederne for snyd
mindsket, inden bilen godkendes og kommer ud
og rulle på vejene.
Jeg mener, at vi nu bør rette fokus mod en styrket
kontrol af de biler, der allerede er taget i brug, og
som spørgsmålet jo også relaterer sig til.
Der er allerede i dag i
typegodkendelsesforordningen for Euronormerne
visse krav om, at bilernes holdbarhed skal testes
– fx for overensstemmelse med grænseværdierne
efter ibrugtagning.
Efter de gældende regler er bilfabrikanterne
forpligtet til løbende at udtage stikprøver af deres
bilmodeller – også kaldet køretøjsfamilier - frem
til bilerne er 5 år gamle eller har kørt 100.000
Km. Antallet af stikprøver afhænger af det årlige
5
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 260: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 14/1-16 om bilers emissioner og brændstoføkonomi, til miljø- og fødevareministeren
salgsvolumen. Fabrikanternes stikprøvekontrol
foregår ved laboratorietest.
De typegodkendende myndigheder, der har
udstedt typegodkendelse, skal godkende
bilfabrikanternes stikprøvekontroller. Så der er
allerede et samspil mellem myndigheder og
bilfabrikanter i forbindelse med den nuværende
kontrol med ibrugtagne bilers emissioner.
Fremadrettet gælder det så om at arbejde på, at
bilernes overensstemmelse efter ibrugtagning
bliver testet ved virkelig kørsel -altså, ligesom de
nye biler skal testes ved virkelig kørsel, så bør det
også ske for de biler, der er kommet i brug frem
for at det bare sker ved en laboratorietest.
Det bør være en betingelse for typegodkendelsen,
at bilfabrikanterne skal dokumentere, at
udledningskravene overholdes ved virkelig kørsel.
Denne dokumentation vil give både
typegodkendende myndigheder og bilejerne
6
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 260: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 14/1-16 om bilers emissioner og brændstoføkonomi, til miljø- og fødevareministeren
tryghed om, at EU-udledningsnormerne er
overholdt.
Jeg mener, at det rigtige er at rejse
problematikken i EU for hér at finde en fælles
løsning og sikre en bedre kontrol med
grænseværdierne for ibrugtagne biler. Jeg vil
sørge for, at rejse spørgsmålet om kontrol af
ibrugtagne biler i EU.
På den måde vil der også være håb om, at tilliden
til både det europæiske typegodkendelsessystem
og til bilindustrien kan blive genoprettet.
Hvis de øvrige EU-lande ikke bakker op om bedre
overvågning af ibrugtagne køretøjer, ja så må vi
naturligvis vurdere, om der er behov for en særlig
national indsats.
Men jeg vil dog gerne understrege, at jeg på EU-
regulerede områder som udgangspunkt ikke er
tilhænger af at vi tager de her nationale initiativer
Vi får meget mere ud af det alle sammen, hvis vi
7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 260: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 14/1-16 om bilers emissioner og brændstoføkonomi, til miljø- og fødevareministeren
kan få det iværksat på EU-niveau. Og som sagt:
Jeg vil sørge for at den diskussion bliver taget op.
8