MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
7. marts 2016
2016-470
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 15. januar 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr. 254:
I den strategiske analyse af en Kattegatforbindelse fremgår det, at der vil være
et tilskudsbehov til en Kattegat forbindelse mellem 5 og 92 mia. Det ønskes
oplyst, hvad beløbet vil være under følgende forudsætninger:
o
Anlægsomkostningerne er 25 pct. lavere (der regnes kun med 25 pct.
overbudgettering).
o
Realrente på 2 pct.
o
Trafikvækst i perioden 2030-2055 på 1,4 pct. (som ved Femern Bælt-
forbindelsen).
o
En forhøjelse af billetprisen med 50 kr. pr. køretøj.
o
Maksimal hastighed på jernbanedelen på 250 km/t.
Der ønskes en samlet vurdering.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet om en beregning med spørgerens forudsætninger
for Vejdirektoratet, som oplyser følgende:
”I den strategiske analyse af en Kattegatforbindelse er der foretaget en række
følsomhedsberegninger, herunder beregninger med både lavere og højere skøn
over anlægsomkostninger, renteniveau, trafikvækst og takster for biltrafikken.
Der er dog ikke gennemført en beregning, hvor samtlige følsomhedsberegnin-
gerne kombineres.
Det er ikke umiddelbart muligt at gennemføre en beregning med præcis de
forudsætninger, der efterspørges i spørgsmålet. Blandt andet vil en beregning
med en lavere hastighed på jernbanen kræve, at der opstilles en ny/anden kø-
replan for den kollektive trafik, ligesom andre billetpriser/takster vil kræve nye
trafikmodelberegninger.
Ud fra de allerede gennemførte trafikmodelberegninger kan der gennemføres
en finansiel følsomhedsberegning, hvor følgende forudsætninger kombineres: