Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1607615_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
7. marts 2016
2016-470
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 15. januar 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr. 254:
I den strategiske analyse af en Kattegatforbindelse fremgår det, at der vil være
et tilskudsbehov til en Kattegat forbindelse mellem 5 og 92 mia. Det ønskes
oplyst, hvad beløbet vil være under følgende forudsætninger:
o
Anlægsomkostningerne er 25 pct. lavere (der regnes kun med 25 pct.
overbudgettering).
o
Realrente på 2 pct.
o
Trafikvækst i perioden 2030-2055 på 1,4 pct. (som ved Femern Bælt-
forbindelsen).
o
En forhøjelse af billetprisen med 50 kr. pr. køretøj.
o
Maksimal hastighed på jernbanedelen på 250 km/t.
Der ønskes en samlet vurdering.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet om en beregning med spørgerens forudsætninger
for Vejdirektoratet, som oplyser følgende:
”I den strategiske analyse af en Kattegatforbindelse er der foretaget en række
følsomhedsberegninger, herunder beregninger med både lavere og højere skøn
over anlægsomkostninger, renteniveau, trafikvækst og takster for biltrafikken.
Der er dog ikke gennemført en beregning, hvor samtlige følsomhedsberegnin-
gerne kombineres.
Det er ikke umiddelbart muligt at gennemføre en beregning med præcis de
forudsætninger, der efterspørges i spørgsmålet. Blandt andet vil en beregning
med en lavere hastighed på jernbanen kræve, at der opstilles en ny/anden kø-
replan for den kollektive trafik, ligesom andre billetpriser/takster vil kræve nye
trafikmodelberegninger.
Ud fra de allerede gennemførte trafikmodelberegninger kan der gennemføres
en finansiel følsomhedsberegning, hvor følgende forudsætninger kombineres:
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 254: Spm. om, hvad der vil være et tilskudsbehov til en Kattegat, til transport- og bygningsministeren
1607615_0002.png
-
-
-
-
Anlægsomkostninger 25 pct. lavere. Dvs. en anlægsomkostning på lidt
over 88 mia. kr. (2015-priser)
Realrenteniveau på 2 pct.
Gennemsnitlig årlig trafikvækst i perioden 2030-2055 på 1,4 pct.
Takstniveauet for biltrafikken på en Kattegatforbindelse fastsættes 25
pct. over takstniveauet for Storebæltsforbindelsen (i praksis betyder det
+40-50 kr. for personbiler og +100-310 kr. for lastbiler, afhængig af
den specifikke køretøjskategori).
Side 2/2
Resultatet
heraf bliver, at en fast Kattegatforbindelse kan være tilbagebetalt på
ca. 38 år. Eller at der over 40 år vil være et overskud på ca. 4 mia. kr. (2015-
priser).
Med hensyn til jernbanens bidrag til finansieringen af en Kattegatforbindelse
bør det bemærkes, at der i analysen (ligesom det er tilfældet for Storebæltsfor-
bindelsen i dag) ikke er forudsat en direkte sammenhæng mellem passagertal-
lene og det mulige finansieringsbidrag fra jernbanen. En langsommere ha-
stighed på jernbanedelen må, alt andet lige, forventes at medføre længere rejse-
tider og hermed færre passagerindtægter for togoperatøren.”
Som ved andre store infrastrukturprojekter er beslutningen om en Kattegatfor-
bindelse en vigtig beslutning, der har meget vidtrækkende økonomiske konse-
kvenser – uanset hvordan man end vender og drejer det.
Jeg vil derfor gerne understrege, at vi i de beregninger vi i øvrigt foretager af
store anlægsprojekter aldrig har baseret eller vil basere politiske beslutnings-
grundlag på forudsætninger, der tager udgangspunkt i de mest optimistiske –
og samlet set ret urealistiske – forudsætninger som dem, der er beskrevet oven-
for. Den reelle regning skal betales på et tidspunkt, og det kan ikke nytte, vi
baserer os på ønsketænkning.
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt