MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
7. marts 2016
2016-470
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 15. januar 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr. 253:
Hvilke andre anlægsinvesteringer vil kunne spares, hvis der etableres en Katte-
gatforbindelse, og hvilke beløb vil i den forbindelse kunne spares? Her tænkes
specifikt på udvidelse af Storebæltsforbindelsen og Lillebæltsbroen samt udvi-
delser af E45 og E20, men også andre sparede tiltag/projekter er relevante.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som oplyser følgende:
”Som beskrevet i den strategiske analyse for en Kattegatforbindelse, må det
forventes, at en Kattegatforbindelse vil aflaste en stor del af vejnettet på hen-
holdsvis E45 (Østjyske Motorvej) og E20 (Fynske Motorvej, Vestmotorvejen og
Køge Bugt Motorvejen). Modsat vil en Kattegatforbindelse føre til øget trafik på
eksempelvis rute 21 (Holbækmotorvejen), rute 23 (Kalundborgmotorvejen) og
på enkelte dele af eksempelvis E45 (Østjyske Motorvej) og rute 15 (Silkeborg-
og Herningmotorvejene).
Nedenstående tabel fra de gennemførte trafikmodelberegninger i den strategi-
ske analyse (hovedscenariet) viser belastningsgraderne på hverdage for udvalg-
te vejstrækninger i 2030 både med og uden en eventuel etablering af en Katte-
gatforbindelse (det er vigtigt at være opmærksom på, at trafiktallene i tabellen
ikke er korrigeret for eventuel overflytning fra indenrigsflytrafikken og derfor
afviger lidt fra de trafiktal, som er præsenteret i den strategiske analyse).