MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
16. november 2015
2015-6305
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 21. oktober 2015 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 25:
I betragtning af at Transportministeriet tidligere har reduceret vederlaget for
DSB Øresund i forbindelse med opsigelsen af ”Option på togfører”, og i be-
tragtning af at enmandsbetjeningen på Kystbanen endnu ikke er gennemført,
bedes ministeren oplyse, hvad nedsættelsen af vederlaget har kostet DSB Øre-
sund, og hvad det vil koste DSB – som overtager driften af Kystbanen fra de-
cember 2015 – hvis enmandsbetjeningen henholdsvis gennemføres fra somme-
ren 2016 eller ikke gennemføres overhovedet.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der oplyser følgende:
”Det er i DSB Øresund A/S’s trafikaftale forudsat, at Kystbanen var enmands-
betjent, og ”Option på Togfører” repræsenterer dermed netop det ekstra faste
vederlag, som Transportministeriet skulle betale i fald de valgte at indløse opti-
onen på togfører betjening af strækningen. Transportministeriet til valgte opti-
onen i perioden 2009 – 2013, men opsagde for perioden 2014 – 2015. Nedsæt-
telsen i vederlaget har samlet set kostet DSB Øresund 43 mio. kr., hvilket sva-
rer til reduktionen i kontraktsbetaling.
Hvad angår DSB SOV, som overtager driften af Kystbanen fra køreplansskiftet
den 13. december 2015, vil en opstart fra medio 2016 koste DSB SOV 15-20
mio. kr., idet der vil være merudgifter til togførere samt til forrentning og af-
skrivning af anlæg m.v. Såfremt der ikke indføres enmandsbetjening, vil det
forøge DSB SOV’s årlige udgifter med ca. 20 mio. kr. Hertil kommer udgifter til
nedtagning af anlæg samt afskrivning af en investering på ca. 50 mio. kr.”
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt