MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. februar 2016
2016-420
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 13. januar 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr. 237:
Er der siden indførelse af den generelle hastighedsgrænse på 130 km/t. i 2004
bygget motorveje, hvor der ikke må køres 130 km/t. og/eller ikke har fastasfal-
teret nødspor, og hvad er årsagerne i givet fald til dette?
Svar:
Som nævnt i svar på TRU spørgsmål nr. 235 er det politiet, der træffer afgørel-
ser om hastighedsgrænser på motorvejene efter forhandling med Vejdirektora-
tet.
Generelt er nyanlagte motorveje åbnet siden 2004 dimensioneret til en skiltet
hastighed på 130km/t.
Undtaget herfra er motorveje i hovedstadsområdet. De er generelt skiltet med
110km/t. Det er primært begrundet i tæt trafik, tæt bebyggelse, tætliggende
tilslutningsanlæg og små kurveradier. Kortere strækninger kunne rent geome-
trisk skiltes med 130km/t, men for at få et sammenhængende hastighedsbillede
er der skiltet med 110km/t.
På samme måde er de fleste udvidelses- og ombygningsprojekter kun projekte-
ret til en skiltet hastighed på 110km/t.
For motorveje åbnet siden 2004 er der kun én strækning uden asfalteret nød-
spor. Det drejer sig om Kalundborgmotorvejens 1. etape fra Elverdam til Reg-
strup, som er indviet 27. august 2013. Det bemærkes, at der er strækninger,
hvor nødspor er anlagt med et tyndt lag asfalt, som ikke er beregnet til længe-
revarende trafikbelastning.
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt