Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1600384_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. februar 2016
2016-420
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 13. januar 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr. 235:
Ministeren bedes redegøre for, på hvilke strækninger af det danske motorvejs-
net hastighedsgrænsen er lavere end den generelle grænse på 130 km/t. Mini-
steren bedes desuden redegøre for årsagerne til at fastsætte en lavere hastighed
end 130 km/t., særligt på strækninger uden for storbyerne.
Svar:
På nedenstående kort er de gældende hastighedsgrænser på de danske motor-
veje angivet.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 235: Spm. om, hvilke strækninger af det danske motorvejsnet hvor hastighedsgrænsen er lavere end den generelle grænse på 130 km/t, til transport- og bygningsministeren
1600384_0002.png
Side 2/3
Efter færdselslovens § 92 a, stk. 2 træffer politiet bl.a. afgørelser om lokale ha-
stighedsbegrænsninger efter færdselslovens § 42, stk. 5, efter forhandling med
vejbestyrelsen, hvilket så vidt angår motorvejene er Vejdirektoratet.
Efter færdselslovens § 42, stk. 5 kan der for en vejstrækning fastsættes en lave-
re hastighedsgrænse, hvis det ikke vil være forsvarligt eller ønskeligt at tillade
kørsel med hastigheder svarende til den generelle hastighedsgrænse.
I vurderingen af, hvorvidt der skal fastsættes en lokal hastighedsbegrænsning
indgår bl.a. følgende kriterier:
Stopsigt ved 130 km/t.
Stopsigt angiver den afstand, man skal kunne se en
genstand på kørebanen ved en given hastighed. Hvis ikke dette er opfyldt,
vil en personbil ikke kunne nå at standse, inden den kører ind i genstanden.
Afstand mellem tilslutningsanlæg.
Tætliggende tilslutningsanlæg vil resul-
tere i mange flettemanøvrer og vognbaneskift over kort afstand.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 235: Spm. om, hvilke strækninger af det danske motorvejsnet hvor hastighedsgrænsen er lavere end den generelle grænse på 130 km/t, til transport- og bygningsministeren
1600384_0003.png
Forekomst af nødspor.
Udover, at nødspor sikrer havarerede biler et sikkert
sted at standse, sikrer de ligeledes, at faste genstande og autoværn placeres
ca. 3 m længere fra kørebanen end på strækninger uden nødspor. Dette sik-
rer, at der et belagt areal, hvor trafikanter, der har mistet herredømmet over
køretøjet, har bedre muligheder for rette op, inden en ulykke opstår.
Trafiktæthed.
Ved perioder med tæt trafik og decideret kødannelse vil der
ved 130 km/t være større risiko for alvorlige ulykker med bagendekollisio-
ner.
Når der er strækninger, hvor der er valgt en hastighedsbegrænsning på 110
km/t, skyldes det en afvejning af bl.a. et eller flere af ovenstående kriterier. Det
er typisk manglende stopsigt eller fravær af nødspor, der er afgørende årsag til
fravalg af 110 km/t på motorvejsstrækninger, der ikke er i umiddelbar nærhed
af de større byer.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt