Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1594006_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
1. februar 2016
2016 - 410
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 13. januar 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget (MFU) Merete Dea Larsen (DF).
Spørgsmål nr. 234:
Ministeren bedes redegøre for, hvilke muligheder en kommune har for at på-
lægge en bygningsejer at vedligeholde sin ejendom, hvis ejeren lader den for-
falde. Særlig interesse har sager, hvor huset er vurderet bevaringsværdigt, idet
det at lade en bygning forfalde vel er det modsatte af at bevare det. Ministeren
bedes desuden oplyse, hvilket regelsæt sådanne sager med mislighold af byg-
ninger falder ind under.
Svar:
Trafik- og Byggestyrelsen har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Mislighold af bygninger falder ind under byggeloven. Det er Transport- og
Bygningsministeriet, der er regeludstedende myndighed med hensyn til bygge-
loven, og det er kommunerne, der er bygningsmyndighed. Det fremgår af byg-
geloven, at såfremt en kommune bliver opmærksom på et ulovligt forhold, skal
den søge forholdet lovliggjort, medmindre det er af ganske underordnet betyd-
ning.
Kommunerne har i medfør af byggeloven mulighed for at pålægge en bygnings-
ejer at vedligeholde sin ejendom, hvis den misligholdes efter byggelovens § 14
og § 17.
I medfør af byggelovens § 14 skal ejeren af en ejendom sørge for at vedligeholde
både bygningerne og de ubebyggede arealer på ejendommen, så de ikke frem-
byder fare for ejendommens beboere eller andre, eller på anden måde er be-
hæftet med væsentlige mangler. Endvidere skal ejendommen holdes i en under
hensyn til beliggenheden sømmelig stand.
Kommunen har, når det drejer sig om manglende vedligeholdelse, adgang til at
meddele påbud til bygningsejeren om afhjælpning af væsentlige mangler efter
byggelovens § 17. Såfremt et påbud ikke efterkommes, kan ejeren ved dom un-
der tvang af fortløbende bøder pålægges at berigtige forholdet, jf. § 17, stk.2.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 234: MFU spm. om, hvilke muligheder en kommune har for at pålægge en bygningsejer at vedligeholde sin ejendom, hvis ejeren lader den forfalde, til transport- og bygningsministeren
1594006_0002.png
Hvis der ved dom pålægges et påbud om at berigtige et ulovligt forhold, som
ikke efterkommes inden for den fastsatte frist, og tvangsbøder heller ikke fører
til, at der sker lovliggørelse, kan kommunalbestyrelsen foretage det nødvendige
til forholdets berigtigelse på ejerens bekostning, jf. § 17, stk. 3.
Kommunen har endvidere adgang til at meddele påbud om afhjælpning af fare-
forvoldende mangler efter byggelovens § 18, når manglen frembyder fare for
ejendommens beboere og andre. Når et af kommunen meddelt påbud om at
afhjælpe mangler, der frembyder fare, ikke efterkommes, kan kommunen uan-
set byggelovens § 17 straks lade de pågældende arbejder udføre på ejerens be-
kostning, jf. byggelovens § 18, stk. 2.
Det er Erhvervs- og Vækstministeriet, som er myndighed med hensyn til plan-
loven. Forhold vedrørende bygningers status som enten fredede eller beva-
ringsværdige reguleres i planloven. Det er som hovedregel kommunerne, der
udpeger og har ansvaret for bevaringsværdige bygninger. Udpegning af beva-
ringsværdige bygninger sker enten i kommuneplanen eller i en lokalplan. Lo-
kalplaner gælder kun for bygningsændringer og nybyggeri efter lokalplaners
vedtagelse.
Slots- og Kulturstyrelsen kan ligeledes udpege bygninger som bevaringsværdi-
ge, og kommunerne har også ansvaret for de bygninger, Slots- og Kulturstyrel-
sen har udpeget som bevaringsværdige. Det er Slots- og Kulturstyrelsen, der er
fredningsmyndighed. Forskellen på en fredet bygning og en bevaringsværdig
bygning er, at de fredede bygninger har særlige arkitektoniske eller kulturhisto-
riske kvaliteter af national betydning, mens de bevaringsværdige bygninger har
regional eller lokal betydning. En fredning gælder for hele bygningen, såvel det
ydre som det indre, mens en udpegning som bevaringsværdig bygning alene
omhandler bygningens ydre.
Bevaringsværdige bygninger er omfattet af byggeloven og bygningsreglementet
(BR15), og kommunerne kan således i henhold til ovenævnte bestemmelser i
byggeloven pålægge ejeren af en bevaringsværdig bygning at vedligeholde den,
hvis den misligholdes.
For bevaringsværdige bygninger, der er omfattet af et plangrundlag i medfør af
planloven, gælder fortsat de bestemmelser for ombygninger, forandringer mv,
som fremgår af plangrundlaget, selvom det ansøgte byggeri ikke er omfattet af
bygningsreglementets bestemmelser. Det gælder eksempelvis for de byggear-
bejder, der er omfattet af kap. 1.6 i bygningsreglementet, som kan opføres uden
tilladelse og anmeldelse. Det vil sige, at selvom en ansøgning om ombygning af
en garage el. et udhus ikke skal behandles i medfør af bygningsreglementet, er
ombygningen fortsat omfattet af eksempelvis de bestemmelser for ombygnin-
ger, der er fastsat i en lokalplan, som den bevaringsværdige bygning er omfattet
af.”
Med
venlig
hilsen
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 234: MFU spm. om, hvilke muligheder en kommune har for at pålægge en bygningsejer at vedligeholde sin ejendom, hvis ejeren lader den forfalde, til transport- og bygningsministeren
1594006_0003.png
Side 3/3
Hans Chr. Schmidt