Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1600371_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
17. februar 2016
[j.nr.]
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 13. januar 2016 stillet mig følgen-
de spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 232:
Ministeren bedes oplyse status for processen vedrørende de seks EA-
ellokomotiver og oplyse de faktiske udgifter ved klargøringen af de seks ello-
komotiver til drift, så det fremgår, om rammen på 50 mio. kr. er blevet over-
holdt.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der oplyser følgende:
”Om ombygningen
Ombygningen af EA lokomotiverne gennemføres i to tempi benævnt ”grund-
pakke 1” (GP1) og ”grundpakke 2” (GP2), samt efterfølgende maling af lokomo-
tiverne.
GP1 består af en ombygning som sørger for, at EA lokomotivet og dobbeltdæk-
kervognene er kompatible, således at der kan foretages døraflåsning og dørfri-
givning.
Da ombygningen er vurderet til at være sikkerhedsmæssig signifikant, fordrer
ombygningen en ibrugtagningstilladelse for hvert enkelt lokomotiv fra Trafik-
styrelsen. Når ibrugtagningstilladelse er modtaget er lokomotivet principielt
godkendt til drift med passagerer.
EA lokomotiverne skal opretholde en fornuftig driftsstabilitet for at kunne an-
vendes i drift. Efter indbygningen af GP1 i hvert enkelt lokomotiv afprøves de i
simuleret drift, med henblik på at identificere og afhjælpe eventuelle fejl som
reducerer lokomotivernes driftsstabilitet, og som ikke kan identificeres ved
almindelige tests.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 232: Spm. om status for processen vedrørende de seks EA-ellokomotiver, til transport- og bygningsministeren
1600371_0002.png
GP2 består primært af udskiftning af en række komponenter som forbedrer
lokomotivets driftsstabilitet, men som ikke længere er let tilgængelige som re-
servedele.
Status
Fem EA lokomotiver er ombygget med Grundpakke 1(GP1) og har modtaget
ibrugtagningstilladelse, dog med restriktion om kørsel i tunneller længere end
én km. DSB arbejder med udførelse af nødvendige tests og udfærdigelse af do-
kumentation, der kan ophæve restriktionen.
Alle fem lokomotiver har været indsat i driften. I forhold til det sjette lokomotiv
EA3001 har der været en udfordring med erstatning af strømrettere. DSB har
repareret to strømrettere. Disse vil først kunne slutafprøves, når det sjette lo-
komotiv er genopbygget og i funktion. Dette arbejder DSB på.
EA lokomotiverne er fra to forskellige serier, hvilket indebærer, at der er forskel
på GP2 ombygningen. Et fra hver serie er ombygget med GP2.
Den ene serie, 4 af de 6 lokomotiver, skal have nye hjælpeomformere og der-
med ny ibrugtagningstilladelse. Ansøgning herom til Trafikstyrelsen er under
udarbejdelse.
Den anden serie, 2 af de 6 lokomotiver, skal ikke have nye hjælpeomformere og
dermed heller ikke en ny ibrugtagningstilladelse. Det ombyggede lokomotiv fra
denne serie kan ikke slutafprøves på grund af én manglende reservedel til ud-
bedring af et rangeruheld.
DSB forventer at de fem EA-lokomotiver er ombygget med både GP1 og GP2
inden 2017-køreplanen træder i kraft i december måned 2016.
I forhold til driftssituationen har målet i 2015 og 2016 været, at EA-
lokomotiverne skal køre 5.000 kilometer mellem hændelser. DSB kan oplyse,
at resultatet for 2015 blev 3.865 kilometer mellem hændelser. I 2016 har resul-
tatet år til dato været 3.540 km mellem hændelser. Nedenfor ses fordelingen på
de enkelte uger:
Side 2/3
Det skal bemærkes, at det er vanskeligt at opstille mål for forventningen til
driftsstabiliteten de kommende år. Det skyldes flere forhold. For det første har
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 232: Spm. om status for processen vedrørende de seks EA-ellokomotiver, til transport- og bygningsministeren
1600371_0003.png
den mindre brug af EA-lokomotiverne i årene forud for opgraderingen betydet,
at EA's faktiske driftsstabilitet har ligget lavere end forventet. Måltallene for
2015-2016 er dermed blevet reduceret. For det andet er virkningen af begge
grundpakker i drift ikke set endnu. DSB må afvente reelle driftserfaringer for
de færdigt opgraderede EA-lokomotiver, før der kan opstilles mere præcise
forventninger til driftsstabiliteten de kommende år.
Økonomi
Der er i aftalen "Bedre og billigere kollektiv trafik" fra juni 2012 afsat 50 mio.
kr. til ombygning af seks EA lokomotiver. DSB Vedligehold A/S har derfor ind-
gået bindende aftaler med Bombardier Transportation om leverance af speciel-
byggede komponenter. Det samlede budget for EA ombygningen ligger på nu-
værende tidspunkt på ca. 49,5 mio. kr. inkl. reservedele. En stor del af disse
omkostninger er allerede afholdt. Endvidere er DSB via en aftale med DSB
Vedligehold forpligtet til at dække påløbne omkostninger. Komponenter udgør
ca. 70 % af projektets omkostninger, og er stort set alle faktureret. Inklusiv
teknik- og håndværkertimer er der således på nuværende tidspunkt påløbet
omkostninger på ca. 45 mio. kr. på projektet. DSB følger projektet tæt.
Projektrammen som var afsat i "Bedre og billigere kollektiv transport" fra 2012
var 50 mio. kr. inkl. moms. I 2013 blev projektrammen reguleret til 50,8 mio.
kr. inkl. moms. Der er dermed en buffer på 1,3 mio. kr.
DSB fortsætter ombygningen og ønsker hurtigst muligt at anvende EA-
lokomotiverne i fuld drift. Viser den endelig omkostning at overskride den be-
villigede ramme, er DSB indstillet på at dække meromkostningen.”
Med
venlig
hilsen
Side 3/3
Hans Chr. Schmidt