MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. februar 2016
2016-194
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har ved brev af 6. januar 2016 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 217:
Ministeren bedes udarbejde et overslag over, hvad udgiften for DSB bliver, hvis
ID-kontrollen skal fortsætte de næste måneder, det næste halve år og et helt år
frem, samt hvordan det vil påvirke DSB’s økonomi og mulighed for at drive
jernbanedrift i Danmark.
Svar:
Ministeriet har indhentet bidrag fra DSB, som oplyser følgende:
”DSB’s forberedelse til håndhævelse af transportøransvaret har fundet sted
over ganske kort tid. DSB’s skøn over de forventede merudgifter har derfor
været forbundet med en vis usikkerhed.
På nuværende tidspunkt estimerer DSB, at udgifterne til ID-kontrol andrager
samlet ca. 13-15 mio. kr. i februar og marts måned 2016. DSB’s andel af disse
forventes som følge af den hidtidige aftale med Skånetrafiken at udgøre halv-
delen. Endvidere skal det bemærkes, at der er tale om et foreløbigt skøn.
Som bekendt har DSB siden den 4. januar 2016 kørt IC Bornholm mellem Kø-
benhavn og Ystad som en busløsning. Dette har medført – og medfører fortsat
– ekstraomkostninger for DSB. Disse ekstraomkostninger anslås i februar og
marts samlet at udgøre ca. 1,3-1,4 mio. kr. Beløbet er inkl. broafgift.
Mistede passagerindtægter som følge af passagertabet på Kastrup- og Kyst-
banen er ikke medtaget i de ovenstående beløb.
Det skal understreges, at DSB ikke opnår en økonomisk fordel ved at køre IC
Bornholm med busser i stedet for med tog, da DSB fortsat har omkostninger
til materiel og personale, som ikke er variable på kort sigt. DSB sparer på
kort sigt alene energi og broafgift.