Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del
Offentligt
1594292_0001.png
MINISTEREN
Transport- og Bygningsudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
1. februar 2016
2015-7676
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport- og Bygningsudvalget har i brev af 21. december 2015 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Jesper Kiel (EL).
Spørgsmål nr. 203:
Ministeren bedes oplyse følgende for Svendborgbanen (i skemaform: måneds-
vis og for så mange måneder, som foreligger på nuværende tidspunkt):
1) Hvor mange helt eller delvist aflyste tog har der været i 2015?
2) Hvor mange helt eller delvist aflyste tog har der været specifikt til og fra
Svendborg st.?
3) Hvor mange af forsinkelserne har været på �½ time eller derover?
4) Oversigt over årsagerne til forsinkelser og aflysninger.
Ministeren bedes desuden anføre, hvordan de helt eller delvist aflyste tog ind-
går i statistikken for kunderettidigheden?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for DSB, der oplyser følgende:
”Ad 1) Som det fremgår af tabel 1 vedlagt denne besvarelse, så har der på
Svendborgbanen i 2015 været 806 aflyste tog, hvoraf 245 tog var delaflyste.
DSB kan supplerende oplyse, at der samlet set for 2015 på Svendborgbanen har
været planlagt 34.273 tog, hvoraf 33.617 er kørt.
Ad 2) Af tabel 1 vedlagt i bilag fremgår hvor mange helt eller delvist aflyste tog,
der har været specifikt til og fra Svendborg st. Fra Odense har der været 445
aflysninger, hvoraf 154 har været delaflysninger. Fra Svendborg har der været
361 aflysninger, hvoraf 91 har været delaflysninger.
Ad 3) Samlet set har 40 af forsinkelserne været på en halv time eller derover.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Endeligt svar på spørgsmål 203: MFU spm. om helt eller delvist aflyste tog på Svendborgbanen m.v., til transport- og bygningsministeren
1594292_0002.png
Ad 4) Af tabel 2 fremgår de primære årsager til forsinkelser og aflysninger.
”Sikring” henviser eksempelvis til fejl i stationssikringsanlæg, signalfejl, mens
”Spor” eksempelvis omfatter en knækket skinne eller fejl i en sporskifter. ”Tog-
sæt” henviser bl.a. til materielfejl, mens ”fremføring” bl.a. dækker over fejl for-
årsaget af lokoføreren. Passagerforhold vedrører eksempelvis forsinkelser for-
årsaget af passagerudveksling. ”Drift” omfatter fejl grundet eksempelvis dispo-
neringsforhold.
Eksterne forhold omfatter bl.a. bombetruslen på Odense Banegård og vejrlig.
Tabel 2:
Side 2/2
Rettidig ankomst betyder, at toget er ankommet til en station indenfor 2:59
min i forholdet til tidspunktet angivet i normalkøreplanen, korrigeret for retti-
digt varslede ændringer i normalkøreplanen. Passagerer, der rejser med helt
eller delvist aflyste tog bliver i beregningen af kunderettidigheden ikke medta-
get i summen af rettidige passagerer, såfremt aflysningen sker senere end 72
timer før den planlagte ankomst.”
Med
venlig
hilsen
Hans Chr. Schmidt